وزیر راه و شهرسازی خبر داد
۱۰۰ هزار متقاضی ودیعه مسكن به بانك عرضه شدند
تعمیر تلفن: وزیر راه و شهرسازی اقدامات دولت تدبیر و امید را در حوزه حمل و نقل و مسكن در روزهای كرونا و قبل از آن برشمرد.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در آستانه هفته دولت به ارائه برنامه های وزارتخانه در حوزه مسکن و همین طور حمل و نقل پرداخت.
وزیر راه و شهرسازی درباب اقدامات انجام شده و در دست انجام وزارتخانه در حوزه حمل و نقل اعلام نمود: در دولت یازدهم و دوازدهم موضوع توسعه زیرساخت های حمل و نقل در دستور کار قرار گرفت که در این خصوص در بحث راه، آزادراه ها به لحاظ درصدی تا اختتام دولت حدود ۳۰ درصد طول آزادراه های کشور افزایش می یابد. بدین معنا طول آزادراه های کشور از ۲۱۰۰ کیلومتر به ۳۱۰۰ کیلومتر می رسد که ۳۱۷ کیلومتر تابحال به بهره برداری رسیده و نزدیک به ۶۰۰ کیلومتر تا اختتام دولت، بهره برداری خواهد شد.
عضو کابینه دولت دوازدهم همین طور از مطالعه و اجرای دو میزان آزادراه دیگر در یک برنامه پنج ساله دیگر آگاهی داد که طول آزادراه های کشور با اجرای آن برنامه حداقل ۶۰۰۰ کیلومتر افزایش می یابد.
افتتاح ۹۰۰ کیلومتر بزرگراه جدید تا اختتام دولت دوازدهم
اسلامی اعلام نمود: از شروع به فعالیت در وزارت راه و شهرسازی، بطور متوسط سالانه حدود ۸۰۰ کیلومتر بزرگراه به بزرگراه های کشور افزودیم و این یک روند مطلوبی نسبت به وضعیت بودجه ای و کاهش منابع در کشور محسوب می شود. الان حدود ۵۶۰۰ کیلومتر از شروع دولت یازدهم تابحال بزرگراه داریم که به افتتاح رسیده است. همین طور بیش از ۹۰۰ کیلومتر تا بیش از اختتام دولت دوازدهم افتتاح می شود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه برنامه ریزی ها در این خصوص برمبنای سه پایلوت انجام شده است، توضیح داد: سند مادری که برمبنای آن برنامه ریزی های درباب حمل و نقل و راه ها انجام شده، سند جامع لجستیک کشور است که حمل و نقل را از مبداء که مبادی ورودی است تا مقصد که نقاط مصرف ست هم برای بار و هم برای مسافر به لحاظ زیرساخت ها و همین طور سیستم ها و سامانه ها و وسایل حمل و نقل تنظیم و هماهنگ می کند تا در چارچوب یک برنامه بتواند محقق شود.
اسلامی از افزایش بیش از ۳۰ درصدی سهم ریلی آگاهی داد و اظهار داشت: برمبنای سند جامع لجستیک سعی کردیم تا کریدورهای حمل و نقلی کشور را روان سازی و ایمن سازی کرده، به ثمر رسانده و اجرایی نماییم. در این برنامه اجرایی تلاش شد تا با رفع نقاط حادثه خیز، میزان تلفات را کاهش دهیم و ایمنی راه ها را به وجود آورده و با افزایش ظرفیت راه ها و تعریف کریدورهای جدید زمان، مساحت و هزینه تمام شده را کاهش دهیم. این برنامه ریزی درباره کریدورهای آزادراهی، کریدورهای بزرگراهی و ورودی که ترانزیت را هم شامل می شود تعریف شده و در دست اجراست.
وی درباب برنامه مشخص وزارت راه و شهرسازی برای درآمد زایی از ترانزیت، اظهار داشت: ما از فرصت ترانزیت در کریدور شمال- جنوب و شرق-غرب که در شعاع ترانزیتی سه قاره واقع شده، فرصت های مختلفی را داشتیم که چنانچه سیاست ها و ساختارها و ساز و کار لازم را فراهم می کردیم شاید امروزه می توانستیم از ترانزیت هم ترانزیت هوایی برای مسافر هم ترانزیت بار به شکل حمل و نقل ترکیبی استفاده نمائیم.
۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی سال ۹۸
وزیر راه و شهرسازی توضیح داد: بالاترین نرخ فرصت ترانزیتی برای بار در پنج سال قبل جاب جایی و ترانزیت ۱۳ میلیون تن بار بود که این رقم در سال قبل باتوجه به شرایط و مزاحمت هایی که آمریکایی ها به شکل کاملا فعال با استراتژی ایران زیرو که مطرح نمودند و گزینه های گوناگونی که سر راه کشورهای ماورای قفقاز و آسیای میانه به وجود آوردند و به آنها کمک مالی کرده تا گزینه های جایگزین ایران را تقویت نمایند، اینها برای کشورهای نامبرده فرصتی را فراهم نموده تا سهم ترانزیت ایران را کاهش دهند. با تمامی این موانع، در سال قبل ترانزیت کالا و بار به حدود ۸ میلیون تن رسید که ارزش آن از نظر درآمد اقتصادی هم ترانزیت هوایی و هم ترانزیت بار، حدود ۷۰۰ میلیون دلار درآمد ترانزیتی بود.
عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اینکه کریدور شمال- جنوب، ظرفیت جابه جایی حداقل ۹۰ میلیون تن بار در سال را دارد، اقدامات دولت را برای ارتقای این مسیر ترانزیتی برشمرد و اظهار داشت: درباب افزایش سهم ترانزیتی ایران سه کار انجام شد. اول آنکه پروژه های زیرساختی همچون راه آهن چابهار-زاهدان که حلقه مفقوده ای در کریدور شمال- جنوب ایران است و تنها بندر اقیانوسی است که ما را به شبکه ریلی وصل می کند، توسعه یافت. بدین معنا، ضمن توسعه بندر چابهار، ظرفیت های آنرا گسترش دادیم و سعی کردیم تا خط آهن چابهار- زاهدان فعال شود.
وی درباب پیشرفت فیزیکی پروژه بندر چابهار، اعلام نمود: فاز یک چابهار- زاهدان که در حقیقت فاز مقدماتی آن جابه جایی ۲.۵ میلیون تن بود در دولت تدبیر و امید به ۸.۵ میلیون تن رسید. سال ۹۶ باری که در بندر چابهار جابه جا شد حدود ۹۲۰ هزار تن بود که امسال به ۴ میلیون تن از استفاده از ظرفیت های بندر دست می یابیم. معاهده ایران، هندوستان، افغانستان خود قسمتی از این ارتقای ظرفیت را برعهده دارد.
به گفته اسلامی، همین طور توافق نامه هایی که ایران با آسیای میانه جهت استفاده از بندر چابهار دارد بخش دیگری از این افزایش ظرفیت است.
استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای راه اندازی و تکمیل راه آهن زاهدان-چابهار
وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از مقام معظم رهبری در استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای راه اندازی خط آهن چابهار- زاهدان، اظهار داشت: الان راه آهن چابهار پرسرعت در حال انجام می باشد که طول این خط ریلی ۶۷۰ کیلومتر است که بزرگترین پروژه ریلی کشور بشمار می رود و این پروژه از مسیرهای سخت و طاقت فرسایی عبور می کند و در نهایت به شبکه ریلی کشور متصل می شود. تعدادی خطوط ریلی تکمیلی که از زاهدان به بیرجند است نیز در حال تکمیل است. سال آینده این خط آهن را به بهره برداری می رسانیم.
اسلامی تصریح کرد: زمانیکه وارد وزارتخانه راه و شهرسازی شدم پروژه خط ریلی چابهار- زاهدان ۳۲ درصد پیشرفت فیزیکی داشت که الان پیشرفت فیزیکی پروژه ۵۲ درصد است و این یک رکورد است. بدین سبب در صدد تکمیل کریدور نوار شرق هستیم. همین طور تجیهز بنادر برای تخلیه و بارگیری ریل در حال انجام می باشد. همین طور در حال تکمیل خط راه آهن رشت- استارا برای اتصال به آذربایجان، گرجستان و روسیه هستیم. بدین سبب کریدور شمال- جنوب چهار خروجی ریلی دارد که هر چهار خروجی ریلی منقطع و متصل برقرار است و جابه جایی کار در آنها در حال انجام می باشد.
عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS
اسلامی عضویت ایران در اتحادیه راه آهن های عضو کشورهای CIS را مهم برشمرد و اظهار داشت: الان جمهوری اسلامی ایران با تلاش هایی که انجام داده عضو اتحادیه راه آهن های کشورهای CIS شده است. عضویت ایران در آن اتحادیه کمک می نماید تا بتوان با وحدت رویه، سهم بار ایران را در یک معاهده بازرگانی مشترک در ترانزیت ارتقا داد. الان حدود ۹۰ میلیون تن حجم بار است که امید است با عضویت در این اتحادیه نقش ایران ارتقا یابد.
فعال شدن خط ریلی ایران به اروپا بوسیله ترکیه
وی افزود: توانستیم در طول این مدت موضوع خط ریلی به اروپا از ترکیه که سال ها بود وجود داشت اما به شکل منقطع و دارای نواقصی بود با هماهنگی و در شرایط کرونایی فعال کردیم و جابه جایی بار از مرز ریلی به ترکیه و از آن سمت به مقاصد اروپایی فعال گردیده است. ما در یک کمیته چهارجانبه تعرفه مشترک را با چهار کشور منطقه و ترکیه به امضا رساندیم تا بتوانیم از لحاظ بازرگانی، مزیت و رضایتی را به وجود بیاورد که بتوان با بهره گیری از ریل، جابه جایی را تسهیل و تسریع نماییم.
اسلامی درباب رفع نقاط حادثه خیز جاده های کشور، اظهار داشت: جاده ها هر کدام یک هندسه و ظرفیتی دارند و سرعت های مجاز در انواع جاده ها مشخص شده است. راه اندازی جاده ها متاثر از حجم ترافیکی است که در آن جاده ها رخ می دهد و برمبنای حجم، آزادراه ها و بزرگراه ها تعریف می شود. مردم باید به ضوابط و قوانین انواع جاده ها پای بندی نشان دهند.
رفع نقاط حادثه خیز جاده ها با هوشمندسازی، افزایش تعداد دوربین های نظارتی و ایجاد تقاطع های غیرهمسطح
وزیر راه و شهرسازی از شناسایی برخی نقاط حادثه خیز با همکاری پلیس آگاهی داد و اعلام نمود: تابحال تمام نقاط حادثه خیز که متاثر از هندسه راه بوده است را و یک غفلتی می توانسته سبب یک حادثه شود را با همکاری پلیس شناسایی کردیم و بخش های بحرانی آنها را رفع بحران کردیم. بدین نحو که عملیات راهسازی و اصلاح آن نقاط انجام شده است. درباب برخی دیگر از نقاط حادثه خیز با هوشمند سازی و افزایش تعداد دوربین ها و سامانه پایش تردد اقداماتی انجام دادیم.
به گفته اسلامی، از ۹۰۰ دوربین بین راهی در این دو سال قبل به ۳۰۰۰ دوربین رسیدیم. با اینکار کنترل و مراقبت ویژه می شود که رفتارهای رانندگان کنترل شود. درباب نقاط غیرهمسطح در نقاطی لازم بوده تا تقاطع های غیرهمسطح ایجاد شود که اینکار انجام شده و در حال انجام می باشد. بخش اول و دوم ۲۴۸ مورد تعداد نقاط حادثه خیز بوده که توسط پلیس شناسایی شده و این ۲۴۸ مورد در حدود ۲۰۰ مورد کاملا برطرف شده است و بقیه نیز در حال انجام می باشد. درباب تقاطع های غیرهمسطح به دنبال آن هستیم تا آخر سال آینده، با شتاب بیشتری تکمیل نماییم و بتوانیم آنها را در مدار قرار دهیم.
بحران و کمبود هواپیما در کشور وجود ندارد
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این پرسش که باتوجه به قراردادهایی که با ایرباس و بویینگ لغو شده است تامین ناوگان تنها با سوخو انجام می شود یا خیر؟ اظهار داشت: ایرلاین های ما خریدار هواپیما هستند با راه ها و فرمول هایی که بلد هستند و تجربه کرده اند، هواپیمای موردنیاز خودرا تامین کرده اند. ما امروز در شرایطی هستیم که بحران و یا کمبود هواپیما نداریم. ما یکسری مسیرها و سایزهای هواپیما مورد نیازمان است تا بتوانیم تعداد پروازها را در یکسری از شهرها و یکسری از مقاصد بین المللی افزایش بدهیم که در این خصوص برنامه ریزی شده است و با صندوق توسعه ملی هماهنگی کردیم که بتوانیم تسهیلات در اختیار آنها قرار دهند و شرکت های هواپیمایی بتوانند بوسیله هایی که خودشان می دانند و می توانند هواپیمای موردنیاز را ابتیاع کنند.
ضرر ایرلاین های داخلی از کرونا ۷۰۰ میلیون دلار
عضو کابینه دولت دوازدهم درباب اینکه ایرلاین ها و شرکت های هواپیمایی در روزهای کرونا چه میزان متحمل ضرر شده اند، اظهار داشت: ضرری که رسما اعلام شده است ۷۰۰ میلیون دلار در پنج ماه ابتدای سال بوده است. ۲۳۰۰ میلیاردتومان از اعتبارات کرونا را برای بخش حمل و نقل به ایرلاین ها و شرکت های ریلی اختصاص دادیم. الان عملکرد ۲۳۰۰ میلیاردتومان کمتر از ۳۰ درصد است. همه ایرلاین ها نتوانستند دریافت نمایند و در حال تشریفات بانکی هستند تا بتوانند تضامین خودرا به بانک ارائه دهند و تسهیلات را دریافت نمایند.
اسلامی اشاره کرد: در روزهای کرونا برای ما مهمست که ایرلاین ها تعدیل نیرو انجام ندهند و بتوانند پشتیبانی فنی از ناوگان انجام دهند. به دنبال آن بودیم که بتوانند از تسهیلات صندوق توسعه ملی برای توسعه ناوگان آنها مبالغی در اختیار آنها قرار بگیرد.
رعایت نشدن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم است
وی درباب رعایت پروتکل های بهداشتی در ایرلاین ها و فرودگاهها اعلام نمود: رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی توسط ایرلاین ها جرم شمرده می شود و ستاد ملی کرونا مجازات هایی را برای این دسته از خاطیان در نظر گرفته است. در این خصوص هم وزارت راه و شهرسازی و هم سازمان هواپیمایی کشوری، نظارت می کند. تمام این ها کنترل می شود به محض آنکه به واحد شکایات سازمان هواپیمایی گزارش شود برخورد می شود.
در هفته جاری برای ایرلاین هایی که پروتکل ها بهداشتی را رعایت نکنند مجازات هایی در نظر گرفته شده و همه ایرلاین ها مکلف به رعایت آن هستند. به هیج وجه ضوابط قابل چانه زنی و یا تخفیف نیست. در ایران ستاد ملی کرونا درباب ایرلاین ها و رعایت پروتکل های بهداشتی تصمیم می گیرد و مصوبات ستاد ملی کرونا، لازم الاجراست.
اسلامی همین طور اظهار داشت: خطوط ریلی از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر دولت یازدهم تا اختتام دولت دوازدهم به ۱۴ هزار کیلومتر می رسد. پنج استان جدید به شبکه ریلی وصل شد و حداکثر تا آخر سال آینده سه استان اردبیل، کردستان و خراسان شمالی به خطوط ریلی اصلی کشور متصل می شوند.
چه خبر از مسکن ملی؟
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه میزان استقبال از طرح اقدام ملی مسکن گسترده بوده است از ارتباط سامانه اقدام ملی مسکن با شعب بانکهای پرداخت کننده تسهیلات ودیعه مسکن آگاهی داد و اظهار داشت: تابحال ۹۰۰ میلیاردتومان از طرف متقاضیان مسکن ملی در حساب های بانکی سپرده گذاری شده است.
محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری از شبکه دو سیما درباب برنامه ها و سیاست های وزارتخانه راه و شهرسازی در حوزه مسکن، اظهار داشت: همیشه ملاک عمل برنامه ریزی و سیاستگذاری در وزارت راه و شهرسازی برمبنای طرح جامع مسکن بوده که این طرح در ضمن سالیان، به روز شده است.
عضو کابینه دولت دوازدهم با یادآوری این مطلب که در برنامه ششم توسعه، راه اندازی سالانه ۹۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی و ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری ملاک عمل بوده است، توضیح داد: در رابطه با طرح جامع مسکن، جامعه هدف شامل دهک های یک و دو و همین طور دهک های میان درآمدی بوده است.
اسلامی افزود: دهک های یک و دو که تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند، برنامه استواری دارند و منابع آن به شکل بلاعوض و یا وام کم بهره هر ساله در قانون بودجه پیش بینی شده و پرداخت می شود. مجری نیز سازمان های حمایتی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هستند که به شکل پیوسته اینکار را همیشه انجام داده اند. در مورد این دهک ها، هیچ سالی کمتر از ۱۰۰ هزار واحد کار نشده است. الان نیز این برنامه های مسکنی برای این گروه ها برقرار است و اقدامات دراین زمینه در حال انجام می باشد که موسسات و واحدهای خیریه و نهادهای گوناگونی که نقش حمایتی دارند علاوه بر کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی در این امر مشارکت فعال دارند.
احداث سالانه ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی
وی اضافه کرد: درباب مسکن روستایی نیز به همین روال کار انجام می شود و شاهد راه اندازی مسکن روستایی به شکل پیوسته هستیم. درباب مسکن روستایی نیز سالانه راه اندازی ۲۰۰ هزار واحد مسکن روستایی در برنامه بوده است. اگرکه بخش های مربوطه درباب مسکن روستایی را که شامل بازسازی و تعمیرات واحدهای لطمه دیده از بلایا را از این آمار کم نماییم کف تولید مسکن روستایی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سالانه از ۸۰ هزار واحد، کمتر نبوده است. میزان افزایش یا کاهش آن نیز به مشارکت روستاییان بستگی دارد. برای اینکه روستاییان باید مشارکت کرده و با همکاری بنیاد پرونده تشکیل دهند، بنیاد مسکن در این خصوص برای روستاییان، نقشه و مصالح را تامین می کند و وام بانکی به آنها می دهد و روستاییان با این امکانات مبادرت به بازسازی خواهند کرد.
یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر در دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل شد
وزیر راه و شهرسازی درباب راه اندازی سالانه ۷۰۰ هزار واحد مسکن شهری برمبنای طرح جامع مسکن، اظهار داشت: در پنج سال گذشته، انواع مسکنی که توسط مردم تولید شده است سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است. همچنین، در دولت تدبیر و امید، یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر به مردم تحویل شده است. علاوه بر آن ۱۶۰ هزار متقاضی مسکن توسط بانک مسکن بوسیله حساب صندوق پس انداز مسکن یکم صاحب خانه شدند. بدین معنا در دولت تدبیر و امید سالانه ۲۰۷ هزار بوسیله مسکن مهر به مردم واگذار شده است.
اسلامی با تاکید بر اینکه امسال پرونده مسکن مهر بسته می شود، توضیح داد: تفاضل راه اندازی ۷۰۰ هزار واحد را که در برنامه سیاستگذاری شده با آنچه را که محقق شده و میانگین سالانه ۳۰۰ هزار واحد بوده است را با برنامه اجرایی طرح اقدام ملی مسکن، در دستور کار قرار دادیم.
وی تصریح کرد: هدف گذاری بدین ترتیب بوده که سالانه ۱۰۰ هزار واحد در بافت فرسوده راه اندازی شود که قسمتی از برنامه طرح جامع مسکن بوده و بخش نهایی این بود که طرح اقدام ملی مسکن را هدف گذاری کردیم.
اسلامی درباب بعضی از انتقاداتی که به دولت شده است، توضیح داد: مسکن توسط مردم تولید می شود و هیچ دولتی هیچ وقت تولید کننده مسکن نبوده است بلکه ساز و کار و زمینه تولید مسکن را فراهم نموده است. دولت یازدهم آنچه را که در برنامه گذاشته بود دو رویکرد داشت و آن هم ارزیابی از وضعیت مسکن از جامعه بود. بدین معنا تعداد خانوار و تعداد واحد مسکونی را در مقابل هم قرار دادیم تا هدف کمی را در مورد عرضه مسکن داشته باشیم و این تحلیل تحلیلی است که همیشه کارشناسان به آن می پردازند.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: بیش از دو میلیون واحد مسکونی به غیر از خانه های ویلایی و خانه های اقامت موقت که آنها هم بیش از دو میلیون برآورد شده است، در کشور وجود دارد. برمبنای آمار ۲۴ میلیون خانه و ۲۲ میلیون خانوار در کشور وجود دارد که بیش از دو میلیون واحد مسکونی بیش از تعداد خانوار وجود دارد. بدین سبب باید روی تفکر دولت یازدهم که موضوع بافت های فرسوده و بازآفرینی شهری بود، تمرکز می کردیم که روی آن نیز وقت فراوانی صرف شد.
اسلامی اضافه کرد: در دولت یازدهم روی بافت فرسوده بسیار تمرکز شد و تصور این بود که به سهولت می توانند سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی در بافت فرسوده راه اندازی کنند. این فرضیه ای بود که به سبب آنکه ابزار آن فراهم نبود و آن تعریف به تعریف واقع بینانه تری نیاز داشت، بسیار کمتر از عدد پیش بینی شده صورت گرفت.
۱۳ هزار متقاضی نوسازی در بافت فرسوده در سال ۹۸
وی اظهار داشت: در سال قبل با همه تلاش که کردیم در بافت فرسوده بیشتر از ۱۳ هزار متقاضی داوطلب نشد.
عضو کابینه دولت دوازدهم اضافه کرد: مالک واحدهای مسکونی در بافت های فرسوده و سایر بافت ها مردم هستند و مردم باید متقاضی شوند، پرونده تشکیل دهند و خانه های فرسوده خودرا خراب کنند و با پروانه ساختمانی رایگان و تسهیلات ارزان قیمت خانه های خودرا بسازند. بدین معنا یک سازنده مجتمع بسازد و در اختیار مردم ساکن در بافت های فرسوده قرار دهد. از این طرح استقبال نشد و عدد ۱۰۰ هزار واحد اتفاق نیفتاد.
اسلامی اظهار داشت: تکمیل مسکن مهر باقیمانده قسمتی از تعهد دولت تدبیر و امید بود. در دولت دهم حدود ۷۰۰ هزار واحد مسکن مهر تحویل شده بود و یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مانده داشت که باید دولت یازدهم آنرا تکمیل می کرد. به رغم همه مطالبی که شنیده شده است ما وارث یک میلیون و ۵۰۰ هزارواحد مسکونی مهر نیمه تمام بودیم. اتفاقی که در این دوره افتاده این بود که ۵۰۰ هزار واحدی که تعهد کردیم تا تکمیل نماییم حدود ۷۰ هزار واحد حداکثر در دست اجرا داریم که باقیمانده مسکن مهر است. مابقی تکمیل شده و در حال واگذاری است به استثنای واحدهایی که در محاکم پرونده دارند و در دادگاه هستند. بدین سبب برای جبران این کسری ما طرح اقدام ملی مسکن را طراحی کردیم.
اسلامی در پاسخ به این پرسش که میزان استقبال از طرح اقدام ملی مسکن به چه میزان بوده است، اظهار داشت: از مسکن ملی استقبال گسترده ای انجام شد. حدود ۸۰۰ هزار واجد شرایط ثبت نام کردند در پالایشی که انجام شده ۵۳۰ هزار متقاضی باقی ماندند که این تعداد در حال تشکیل پرونده هستند، به بانک ها معرفی شده اند و در حال واریز وجه به بانک ها هستند.
وزیر راه و شهرسازی با تاکید باردیگر بر اینکه میزان استقبال مردم از طرح اقدام ملی مسکن مناسب بوده است، اظهار داشت: از شروع امسال با بحران کرونا مواجه بودیم. برخی نیز با ذهنیت های نادرست، اذهان عمومی را درباب طرح اقدام ملی مسکن تخریب کردند و در آنها تردید به وجود آمد که ممکنست طرحی دیگر در راه باشد که نظریه های بهتری داشته باشد. این ذهنیت ها به وزارت راه و شهرسازی ضربات جبران ناپذیری وارد کرد که در رسانه ها بسیار بازتاب پیدا کرد.
اسلامی تصرح کرد: طرح اقدام ملی مسکن شتاب پیدا کرده است. حدودا در دو هفته گذشته با سرعت بیشتری متقاضیان حساب باز کرده اند. برمبنای آماری که ۲۷ مرداد استخراج شد آمار از ۱۶ هزار افتتاح حساب و واریزی به حساب متقاضیان طرح اقدام ملی عبور کرده است.
وی تصریح کرد: در اجرای طرح اقدام ملی مسکن در شهرهای گوناگون زمین به شکل گروهی به متقاضیان واگذار می شود. در شهرها که خصوصاً زمین واگذار می شود استقبال مناسب بوده است. همین طور قسمتی از طرح اقدام ملی به این شکل است که متقاضیان واجد شرایط به پروژه های شروع شده، متصل می شوند.
اسلامی اظهار داشت: تابحال عددی معادل ۹۰۰ میلیاردتومان متقاضیان به حساب های خود برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن پول واریز کرده اند و این مبالغ افزایش خواهد یافت.
وی اشاره کرد: در طرح اقدام ملی مسکن برای ما مهمست که پول های اولیه مردم به بانک ها در قراردادی که با پیمانکاران تنظیم می شود هرچه زودتر در اختیار پیمانکاران و سازندگان برای اتمام طرح، قرار بگیرد. آورده پیمانکاران و آورده متقاضیان در کنار هم می تواند کندی پروژه را برطرف کند و به اجرای طرح سرعت بیشتری بدهد. واریز مبالغ توسط مردم شروع شده است و امیدواریم سرعت بیشتری بگیرد.
اسلامی اظهار داشت: درباب طرح اقدام ملی مسکن، طرح و برنامه داشتیم. زمین را پیش بینی کردیم و درباب تسهیلات بانکی نیز ان شاء الله بانک ها بموقع تعهد خودرا انجام دهند تا اجرای طرح سرعت بگیرد.
وی اشاره کرد: مصوبات شورای عالی مسکن برای تمامی وزارتخانه ها و سازمان ها لازم الاجراست و تنها مختص به یک وزارتخانه نیست. بعنوان نماینده دولت در شورای عالی مسکن اعلام می کنم که سعی کردیم جریان تولید و رونق مسکن را به حرکت درآوریم، سعی کردیم تا همه را تنظیم و هماهنگ نماییم تا نقش خودرا ایفا کنند. ایجاد جذابیت، انتخاب زمین در نقاط مرغوب و داشتن متقاضی برای تک تک طرح ها جزو برنامه های ما در اجرای طرح اقدام ملی مسکن بودند. این سه عامل، عواملی هستند که به آنها توجه ویژه کردیم.
۱۰۰ هزار متقاضی ودیعه مسکن به بانک معرفی شدند
اسلامی درباب تسهیلات ودیعه مسکن مستاجران و اینکه الان در چه مرحله ای قراردارد، اظهار داشت: درباب ودیعه مسکن دو میلیون و ۲۰۰ هزار نفر پیامکی ثبت نام کرده اند که از این مقدار حدود ۶۰۰ هزار نفر کد ملی نامعتبر و یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر کد ملی معتبر داشتند که برای دارندگان کد ملی معتبر، پیامکی ارسال شد تا در سامانه پرونده تشکیل بدهند. تابحال ۳۸۰ هزار نفر پرونده تشکیل داده اند و به تدریج به بانک معرفی می گردند. هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر به بانک معرفی گشتند. ارتباط سیستمی وزارت راه و شهرسازی با شعب بانکهای ارائه دهنده تسهیلات ودیعه مسکن طبق آخرین جلسه ای که ۲۷ مرداد معاون مسکن وزارت راه و شهرسازی با بانک مرکزی داشت، نهایی شده است و هیچ مانعی سر راه آن وجود ندارد.
اسلامی با یادآوری اینکه تسهیلات ودیعه مسکن در تهران ۵۰ میلیون تومان، در کلانشهرها ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها نیز ۱۵ میلیون تومان است، اظهار داشت: این مساله برای نخستین بار است که برای مستاجران در این شرایط کرونایی به وجود آمده است.
به گفته اسلامی، به زودی از ۱۴۰ هزار موجر که در شرایط کرونایی اجاره واحدهایشان را افزایش نداده اند تجلیل می شود.
وی اشاره کرد: تمام تلاش ما این است که تولید و عرضه مسکن را به یک جریان پایدار تبدیل نماییم و اعتماد را بین سازندگان و متقاضیان ایجاد نماییم.
منبع: fixtel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب