در گزینه اخبار اقتصادی امروز ایسنا بخوانید
كركره نیمه باز دلار و كمین دلالان بی شناسنامه
تعمیر تلفن: سكوت معنادار بازار ارز كه می تواند با تحمیل تنش احتمالی از جانب برخی دلالان شناسنامه دار و بی شناسنامه به اقتصاد ایران همراه باشد، از مهم ترین خبرهای اقتصادی امروز ایسنا بود. در سوی دیگر، سیستم بانكی كه باید هزینه این آرامش را با سود ۲۰ درصد به گواهی سپرده پرداخت كند دچار نگرانی شده است.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، پس از انتشار گواهی سپرده با سود ۲۰ درصد و دخالت پلیس برای كنترل وضعیت نابسامان بازار دلار كه تا محدوده ۵۰۰۰ تومان اوج گرفته بود، میدان فردوسی در آستانه سال جدید مقداری به آرامش رسیده اما باید دید این آرامش تا كی ادامه دارد. گزارش میدانی امروز ایسنا از محدوده فردوسی تا منوچهری حاكی از آن بود كه برخی صرافی ها به بهانه نداشتن دلار، كركره را پایین كشیده اند. برخی دیگر هم كه صف های طولانی را مقابل خود می بینند با مشاهده گذرنامه ۱۰۰۰ دلار پرداخت می كنند. اما اقدام عجیب آن است كه در بازار آزاد ارز در سبزه میدان و در شرایطی كه نرخ دلار تا ۴۴۶۷ تومان پایین آمده اگر فردی خواستار خرید دلار به میزان بیش از ۵۰۰۰ دلار باشد، باید هر دلار آمریكا را ۴۷۲۰ تا ۴۷۵۰ تومان خریداری كند. این یعنی هنوز فعالیت های زیرزمینی دلالان ادامه دارد. امروز در ساعت ۱۲: ۴۰، ارزش هر دلار آمریكا بر مبنای آنچه كه روی تابلوی صرافی ها نقش بسته بود، ۴۴۶۷ تومان، یورو ۵۴۴۶ تومان و پوند انگلیس ۶۸۵۰ تومان بود. همینطور هر قطعه سكه طرح امامی یك میلیون و ۵۳۰ تومان، نیم سكه ۷۴۰ تومان، ربع سكه ۴۶۰ تومان و سكه یك گرمی ۳۲۰ تومان نرخ گذاری شده بود. گزارش ایسنا از وضعیت امروز بازار ارز را در این لینك بخوانید.
دردسرهای كنترل ارز برای بانك مركزی
اما كنترل بازار ارز، برای یك بخش دیگر از اقتصاد ایران یعنی سیستم بانكی هزینه بر بوده است. گویی اقتصاد ایران شبیه ترازویی شده كه فشار به یك كفه سبب بالا رفتن كفه دیگر می گردد. در ایام اخیر بسته سیستم بانكی با عنوان گواهی سپرده با نرخ سود ۲۰ درصد برای كنترل بازار ارز در حالی ارائه شد كه نرخ سود بانكی ۱۵ درصد و نرخ تسهیلات ۱۸ درصد بود. به بیان دیگر حالا با نرخ سود ۲۰ درصد كه ۲ درصد بالاتر از سود تسهیلات است دخل و خرج بانك ها با هم نمی خواند. بر همین مبنا بانك مركزی قول داده مابه التفاوت ۵ درصد از سود قبلی تا سود فعلی را به بانك ها پرداخت كند. برای مشاهده گزارش نگرانی بانك ها این جا كلیك كنید.
كارت ملی گران!
این روزها برای تبدیل كارت ملی قدیمی به هوشمند، هر نفر باید ۳۱ هزار تومان پرداخت كند كه این رقم از عهده ی بسیاری خانواده های پرجمعیت برنمی آید. گذشته از اینكه این تبدیل وضعیت لزوم دارد یا نه، برخی شهروندان حتی به عدم تناسب هزینه های دریافتی با عرضه كارتی در ابعاد كارت هوشمند ملی هم معترض اند. این در شرایطی است كه شهروندان برای دریافت كارت های بانكی حداكثر تا سقف ۵۰۰۰ تومان پرداخت می كنند؛ كارت هایی كه با آن می توان عملیات های پیچیده بانكی را انجام داد. به فرض اینكه این كارت ها با همین قیمت هم تولید شوند اما به اعتقاد برخی تحلیلگران، به علت هزینه های بالا به نظر می رسید كه دولت باید به سهم خود بخشی از این هزینه را متقبل می شد تا شهروندان فشار اقتصادی كمتری را متحمل شوند.
از صنعت اصرار از استاندارد انكار
اعمال استانداردهای ۸۵ گانه برای خودروسازان داخلی كه سال ها به تولید خودروهای بی كیفیت عادت كرده بودند ظاهرا خیلی سخت به نظر می رسد. البته گفته می گردد كه این استانداردها حتی در بعضی خودروسازان روز جهان هم لحاظ نمی گردد و بنابراین وزارت صنعت، معدن و تجارت در ایام اخیر خواستار تجدیدنظر در مبحث استاندارد الزامی شده است. اما سازمان ملی استاندارد ایران تا این جای كار محكم پای موضع خود ایستاده و می گوید خودرویی ها باید كیفیت خویش را ارتقا دهند. اخیرا محسن صالحی نیا- معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت- از توافق صورت گرفته با سازمان ملی استاندارد در ارتباط با تعدیل استانداردهای ۸۵ گانه خودرویی اطلاع داد و اعلام نمود كه مقرر است در بخش استانداردهای اختیاری تعادل لازم تولید. اما اما بلافاصله نیره پیروزبخت -رئیس سازمان ملی استاندارد ایران- با اشاره به اینكه سازمان ملی استاندارد همچنان بر موضع خویش درباره زمان بندی اجرای استانداردهای خودرویی تاكید دارد، اظهار می كند: بر مبنای مصوبه شورای سیاستگذاری خودرو، تمامی واردكنندگان و تولیدكنندگان موظف به اجرای استانداردهای مذكور طبق جدول زمان بندی اعلام شده از جانب سازمان ملی استاندارد هستند.
فرانسه دوست بهتری بوده است!
تا از اخبار خودرو دور نشده ایم به گسترش روابط پسابرجامی فرانسه با ایران در زمینه هایی همچون خودرو و فروش هواپیما اشاره نماییم. پس از برجام، برخی كشورها تحت تاثیر فشارهای آمریكا در اجرای كامل اهداف اقتصادی این توافقنامه عهدشكنی كردند. اما بررسی ها نشان داده است كه فرانسه پس از برجام مهمترین شریك اقتصادی ایران بوده و طی دو سال قبل سطح روابط دو كشور مسیر صعودی را طی كرده است. به دنبال این توسعه روابط قراردادی با شركت توتال برای توسعه فاز یازده پارس جنوبی بسته شد. همینطور قراردادی برای حضور شركت پژو در ایران منعقد شد و قراردادهایی هم با سایپا و ایران خودرو به امضا رسید. خرید هواپیما ایرباس از فرانسه، قرارداد سرمایه گذاری مشترك در تولید محصولات كشاورزی، تفاهم نامه های تولید مشترك ماهی، انتقال فن آوری دانه های روغنی از فرانسه، بازسازی فرودگاه مشهد توسط یك شركت فرانسوی و تفاهم نامه تولید دارو در حوزه سلامت از دیگر فعالیت های اقتصادی مشترك بین ایران و فرانسه در دوران پسابرجام است. البته ظرفیت های قابل توجهی برای همكاری بین ایران و فرانسه در زمینه های مختلف همچون حمل ونقل هوایی، نیروگاه، الكترونیك، مخابرات، نفت و گاز وجود دارد كه هنوز از بسیاری شان استفاده نشده است.
جاده فیروزكوه بزرگراه می شود
امروز هم چنین یك خبر خوب درباره توسعه جاده فیروزكوه به دست ایسنا رسید. جاده فیروزكوه ۵ كیلومتر تا تبدیل شدن به بزرگراه فاصله دارد. در این خصوص خیرالله خادمی – مدیرعامل شركت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل - در گفت وگو با ایسنا اعلام نمود: خوشبختانه امسال اقدامات قابل توجهی در جاده فیروزكوه انجام شد و می توان انتظار داشت با به انتها رسیدن چند كیلومتر باقی مانده اولین مسیر بزرگراهی كشور از مركز به سمت استان مازندران رسما به صورت كامل مورد بهره برداری قرار گیرد.
جنجال پشت لبخندهای سرد!
در جلسه ای كه به منظور بررسی موارد اختلافی بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد، به نظر می رسد با وجود لبخندها، چالش های فی درخلال همچنان به قوت خود باقی مانده است. صحبت ها نشان می داد كه پیشرفت چندانی در توافقات حاصل نشده است. آخوندی بر روی مواضع قبلی خود در خصوص منع حضور دوشغله ها در نظام مهندسی، ارجاع كنترل ساختمان به شهرداری ها و حق انتخاب مهندس توسط مالك تصریح كرد و در مقابل، رجبی وزارتخانه را به دخالت در امور سطحی و داخلی سازمان نظام مهندسی محكوم نمود.. رجبی هم چنین دارایی ۱۵۰۰ میلیارد تومانی سازمان را كه پیش از این وزیر در یك برنامه تلویزیونی به آن اشاره كرده بود را مایه افتخار دانست و اظهار داشت كه "گویی ذائقه برخی مسئولان به وجود شركت های ورشكسته عادت كرده است". در این شرایط حصول به یك نتیجه ی خوب مقداری سخت به نظر می رسد و شاید روزهای پرتنشی در انتظار هر دو دستگاه باشد بود.
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب