روند مهاجرت صنایع مالی و بانکی ایران و جهان به زیرساخت ابری

روند مهاجرت صنایع مالی و بانکی ایران و جهان به زیرساخت ابری به گزارش تعمیر تلفن، در ایران روند کلی مهاجرت کسب وکارهای مالی و بانکی به اندازه میانگین جهانی نیست و کارشناس ها می گویند که برای رشد و بهره وری بیشتر ما هم باید خودمان را به میانگین های جهانی برسانیم.



به گزارش تعمیر تلفن به نقل از روابط عمومی آروان کلاد، پذیرش زیرساخت ابری برای بانکها و کسب وکارهای مالی بیشتر شده است؛ آمارها این مهاجرت را یک استقبال ۸۰درصدی پیشبینی می کنند. انعطاف پذیری، مقیاس پذیری، بروزرسانی سیستم های فناور قدیمی، افزایش امنیت و بهبود تجربه ی کاربری و پشتیبانی از پردازش های سنگین AI، بخشی از مهم ترین عوامل تشویق صنایع مالی و بانکی بسمت مهاجرت به زیرساخت ابری است.
در ایران اما روند کلی مهاجرت کسب وکارهای مالی و بانکی به اندازه ی میانگین جهانی نیست و کارشناس ها می گویند که برای رشد و بهره وری بیشتر ما هم باید خودمان را به میانگین های جهانی برسانیم. اهمیت این مسئله تا آن جاست که مصطفی امیری، رئیس انجمن فین تک کشور در رابطه با ی این مورد می گوید: «زیرساخت ابری دست کم می تواند ۲۰ تا ۳۰درصد از تراکنش های ناموفق PSPها را بهینه کند. بدین سان تا دیر نشده بانکهای ایرانی باید به زیرساخت ابری مهاجرت کنند». به نظر او کسب وکارهای مالی و بانکی ایرانی با حرکت دقیق و پرشتاب بسمت زیرساخت ابری، می توانند بازارها و ظرفیتهای جدیدی برای کشور ایجاد کنند و در اقتصاد بزرگ تری نسبت به یک کسب و کار اثرگذار باشند. امیری هم چنین می گوید که غفلت از این مسئله، امکان دارد صنعت مالی و بانکی ایران را با خطر جدی روبرو کند؛ خطری که به سبب عقب ماندگی نسبت به فناوری های پیشرویی مانند زیرساخت ابری ایجاد می شود. نتایج این مسئله امکان دارد مردم را به صورت کلی نسبت به سرمایه گذاری در بانکهای داخلی ناامید کند و متاسفانه شاهد انتقال سرمایه ی اجتماعی و مالی نظام بانکی ایران به کشورهای همسایه باشیم.

تجربه های جهانی؛ ۸۳درصد کسب وکارهای مالی و بانکی به زیرساخت کلاد رفته اند!


گوگل[1] در یک نظرسنجی از ۱۳۰۰ مدیر فعال در صنعت مالی و بانکی در رابطه با ی برنامه شان برای مهاجرت به زیرساخت ابری پرسشی بیان نمود. در این پرسشنامه از مخاطب ها خواسته شد تا مهم ترین علل مهاجرت به زیرساخت ابری را بگویند. نتیجه ی این بررسی آن شد که ۸۳درصد از پاسخ دهندگان گفتند که درحال ادغام فناوری ابری با زیرساخت های اصلی کسب و کار خود هستند و فقط ۱۷درصد از کسب وکارها به زیرساخت های قدیمی خودشان متکی هستند.


همچنین مشخص شد که این کسب وکارها بطور متوسط ۴۰درصد از حجم کاری خویش را برای سال آینده به Public cloud منتقل می کنند.
در بخش دیگری از همین بررسی مشخص شده است که استفاده از ظرفیت زیرساخت ابری تا ۵۰درصد می تواند هزینه های در رابطه با زیرساخت های فناوری را کم کند. نکته ی مهم اما آن است که همه ی ماجرا فقط به صرفه ی اقتصادی و مالی محدود نمی شود و مسئله ی امروز این مهاجرت، حرکت کسب وکارها در راه یک پارادایم بین المللی برای بهبود فرایندهاست. به این علت نتایج یک بررسی دیگر می گوید که مهم ترین عوامل مهاجرت به زیرساخت ابری علت هایی مانند «انعطاف پذیری»، «استفاده برپایه تقاضاهای متغیر مصرف کننده» (pay as you go) و عقب نماندن از رقباست. این گزاره ها در گزارشی دیگر از موسسه ی مطالعاتی مکنزی هم تایید می شود؛ طبق این بررسی، ۸۴درصد از کسب وکارهای مالی و بانکی، فعالیت هایشان را به زیرساخت ابری منتقل کرده اند:

در یک پژوهش اما به این مسئله از سویی دیگر توجه شده است؛ نتیجه این بررسی بعد از گفتگو با [2] ۱۰۰ بانک جهانی در رابطه با ی تأثیر مهاجرت به زیرساخت ابری در قسمت های مختلف اونیک بانک دریافت شد. پژوهشگرهای این پژوهش باتوجه به اندازه و نوع بانکها این پرسشنامه را تعریف کردند. نتیجه آن شد که بخش عملیاتی بانکهای جهانی تا ۶۵درصد، هم چنین تا ۹۷درصد در اروپا و ۹۱درصد در امریکای شمالی بسمت زیرساخت ابری مهاجرت کردند و یا برای آن برنامه ریزی کرده اند. بعلاوه در بخشی از این گزارش مشخص شد که ۸۴درصد از بخش عملیات بانکها مهاجرت به زیرساخت ابری را پیشبینی می کنند.

مهاجرت کسب وکارهای مالی و بانکی ایرانی به زیرساخت ابری


متاسفانه داده های عمومی ای در رابطه با ی عدد دقیق مهاجرت کسب وکارهای مالی و بانکی کشور به زیرساخت ابری وجود ندارد. اما در گفت وگوها و بررسی های کیفی با مدیران بعضی از بزرگ ترین کسب وکارهای مالی و بانکی کشور، نشان میدهد که بانکهای پیشروی به زیرساخت ابری مهاجرت کردند و بخش دیگری از آنها درحال برنامه ریزی هستند. عرفان شمس ؛ راهبر VPC آروان کلاد در یک گفتگو با مجموعه ی «دنیای اقتصاد» می گوید بانک هایی که بسمت زیرساخت ابری مهاجرت کردند، می توانند به خیلی از دغدغه های زیرساخت فناوری یک کسب و کار پاسخ دهند؛ یعنی از کاهش هزینه های عملیاتی، پایداری، انعطاف پذیری تا منطبق شدن با پردازش های سنگین AI و نگرانی های امنیتی.
اما برای روشن تر شدن انگیزه ی صنایع مالی و بانکی ایرانی برای مهاجرت به زیرساخت ابری میتوان این مسئله را از دو سمت بررسی کرد:
اول: مزایای کلی مهاجرت به زیرساخت ابری برای کسب وکارهای مالی و بانکی چیست؟
نیاز به بهبود تجربه ی کاربری، افزایش درآمد سازمان، سرویس دهی سریع تر و پایدارتر، بهبود مدیریت منابع و هزینه ها، انعطاف پذیری زیرساختی، استفاده ی به روز از منابع قدیمی سازمان، افزایش امنیت سایبری، پشتیبانی از پردازش های سنگین AI جزو مهم ترین مزایایی است که کسب وکارهای مالی و بانکی با مهاجرت به زیرساخت ابری به دست می آورند.

دوم: تأثیر مهاجرت به زیرساخت ابری در قسمت های مختلف کسب وکارهای مالی و بانکی
اگر تقسیم بندی پایگاه داده ی Accenture در رابطه با ی بخش های کسب وکارهای مالی و بانکی را بپذیریم؛ باید تأثیر مهاجرت به زیرساخت ابری در این کسب وکارها را در چهار بخش کلی Enterprise، Data and Analtstice، Surrunds از یک ساختار بانک، بررسی نماییم. طبق تصویر زیر این چهار بخش در یک ارتباط درهم تنیده در یک بانک قرار دارند.
به دلیل همین درهم تنیدگی ساختار کسب وکارهای بانکی، باید علت مهاجرت به ابر را باتوجه به هر بخش از این کسب وکارها دید. آمارهای جهانی در رابطه با ی مهاجرت بخش های مختلف بانکها نشان میدهد که ۷۵ تا ۸۰درصد بخش زیرساخت، ۴۸ تا ۵۹درصد بخش تحلیل داده ها و ۳۸ تا ۵۶درصد از بخش surrounds و ۱۸ تا ۳۴درصد از بخش مرکزی بانکها به زیرساخت ابری مهاجرت کردند. هم چنین به طور متوسط از ۲۸ تا ۴۴درصد از بخش های متنوع این بانک ها، هم درحال مهاجرت به زیرساخت ابری هستند.

این تقسیم بندی در رابطه با ی ساختارهای بانکی ایران هم صادق است؛ یعنی بانکهای ایرانی با تمام بخش های چهارگانه ی تصویر بالا می توانند به کاهش هزینه های عملیاتی، امکان پرداخت به اندازه ی مصرف (pay as you go)، بهبود تجربه ی کاربری، افزایش امنیت داده ها و… به زیرساخت ابری مهاجرت کنند.

این مهاجرت یک لزوم ملی است!


با بیان همه ی این لزوم ها برای مهاجرت به زیرساخت ابری اما بررسی ها در ایران نشان میدهد که این مهاجرت با شیب کم تری نسبت به میانگین جهانی درحال اتفاق افتادن است. مصطفی امیری مدیرعامل زرین پال در یک نشست خبری در رابطه با ی اهمیت مهاجرت به زیرساخت ابری، این لزوم را از نگاهی نو بررسی می کند. به نظر او تجربه ی کاربری و امنیت یکی از مهم ترین علل مهاجرت به زیرساخت ابری است: «وقتی حتا برای دقایقی سرویس دهی یک بانک قطع می شود، مردم اطمینان شان را از دست می دهند و امکان دارد دارایی های شان را به چیزهایی تبدیل کنند که ضریب اطمینان بیش تری داشته باشد یا دردسترس شان باشد. چونکه زیرساخت های ابری باتوجه به اندازه ی مصرف کاربران می توانند افزایش پیدا کنند و این برخلاف ساختارهای سنتی است که بانکها با صرف هزینه، ظرفیت هایی بیش تر از نیازشان تهیه می کردند. ما بعنوان فعال صنفی تلاش می نماییم که پذیرش نسبت به این تکنولوژی را میان هم صنف های مان بیش تر نماییم. چونکه راه فراری از سازوکار ابری نداریم و مردم در این وضعیت تنها منتفع نهائی هستند».
امیری هم چنین در جواب این که چرا ما هم سو با روندهای جهانی نمی توانیم حرکت نماییم اظهار داشت که قوانین قدیمی مالیاتی ما ترجیح می دهد که بانکها از زیرساخت سنتی استفاده کنند! وی در ادامه به پروژه های بزرگی که از طریق راه اندازی دیتاسنتر ایجاد می شود، اشاره کرد: «خرید دیتاسنتر و راه اندازی آن کار بسیار سنگین و هزینه بری است و این خطر را هم دارد که امکان دارد یک کسب و کار نتواند از همه ظرفیتهای آن دیتاسنتر استفاده نماید اما در وضعیت استفاده از زیرساخت ابری، شما به اندازه ی نیازتان، مصرف می کنید» امیری در ادامه ی به مزایای زیرساخت ابری برای کسب وکارهای مالی و بانکی اشاره نمود و گفت تصور کنید من پروژه بزرگی را شروع کنم و در جواب هزینه های زیاد این بخش بگویم که درحال ساخت زیرساخت هستم. این مسئله برای من که یک بانک هستم، هزینه ای معقول نیست. چونکه می توانم با بهره گیری از زیرساخت ابری، میزان مصرف ماهیانه ام را مدیریت کنم و به میزان افزایش مصرف، ظرفیت استفاده ام را هم بیش تر کنم».
«امنیت مهم ترین اولویت کسب وکارهای مالی و بانکی کشور است» مصطفی امیری این جمله را در پاسخ چرایی مهاجرت به زیرساخت ابری می گوید. از نظر او باید بیشتر از پیش برای مهاجرت به زیرساخت ابری کوشش کرد و اهمیت این مسئله را برای دیگر کسب وکارهای مالی و بانکی که به این فرآیند بپیوستند، توضیح داد.
رییس صنف فین تک ایران در پایان این نشست با نوعی رفتارشناسی در رابطه با ی مهاجرت کسب وکارهای مالی و بانکی به زیرساخت ابری اشاره نمود و اظهار داشت: «هرچه به امنیت بیش تر توجه گردد، توسعه کندتر می شود؛ در واقع هرچه شما برای تجربه ی امن تر وقت بگذارید، توسعه کندتر می شود و این یک مسئله ی پذیرفته شده در دنیاست. اما ما در ایران خلاف این مسئله عمل می کنیم؛ یعنی هر زمان که مقابل یک حمله قرار می گیریم، سریعن Iran Access می نماییم و تصور می نماییم تمام راه های نفوذ را بستیم. همه ی این مشکلات را باید کنار چالش های مالیاتی کشور هم قرار دهیم؛ یعنی طبق قوانین مالیاتی ما به سادگی پذیرفته نمی شود که یک بانک سرویسی را بشکل ماهیانه از یک شرکت زیرساختی تهیه نماید. بنظر می رسد قوانین مالیاتی ما ترجیح می دهند هزینه ی زیرساخت های سخت افزاری یا نیروی انسانی که حقوقی از ما دریافت می کند را بدهند و نه دریافت خدمات از شرکتهای ابری!» اما ما در جایگاه صنف باید بتوانیم این مسئله را بعنوان یک ارزش ملی و صنفی بازنمایی نماییم، چونکه اگر این فرآیند با کندی پیش برود، امکان دارد مردم نیازهای مالی و بانکی شان را به کشورهای همسایه منتقل کنند! [1] [2] https: //bankingblog.accenture.com/banking-cloud-altimeter-magazine/volume-1-what-does-banking-cloud-mean


منبع:

1404/03/06
12:34:56
0.0 / 5
19
تگهای خبر: تكنولوژی , خدمات , سرمایه , سرویس
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب تعمیر تلفن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۸ بعلاوه ۵

تعمیر تلفن

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل
فیکس تل: مرجع جامع تعمیرات موبایل و دنیای ارتباطات