تعرفه های فعلی اینترنت جوابگوی توسعه نیست

تعرفه های فعلی اینترنت جوابگوی توسعه نیست به گزارش تعمیر تلفن اعضای سازمان نصر تهران با اشاره به مشکلات کنونی اینترنت کشور تاکید نمودند که تعرفه های فعلی جوابگوی توسعه اینترنت ثابت یا سیار نیست و دولت باید مبتنی بر حقیقت تصمیم بگیرد و تعرفه ها در این عرصه را بر مبنای منطق اقتصادی موجود تعیین کند.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، نشست خبری دی ماه سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران اجرا شد. حسین اسلامی- رییس هیات مدیره این سازمان با اشاره به وضعیت نابه سامان سرعت اینترنت در کشور، توضیح داد: مجموعه نظام صنفی انتقال دهنده نگاه های اعضای صنف است و ساماندهی اینترنت بیشتر در زمینه اختیارات نهادهای مسئول کشوری است. البته بدون شک اتفاقاتی درباره اینترنت سیار و حوزه ارتباطات ثابت افتاده جای انتقاد دارد. عدم سرمایه گذاری مجموعه هایی که دراین زمینه فعالیت دارند و تعیین تعرفه به شیوه دستوری، مسیر فعلی را با موانع مختلفی مواجه کرده است.
اسلامی اشاره کرد: دولت باید شهامت این مساله را داشته باشد که مبتنی بر واقعیت تصمیم بگیرد و تعرفه ها را در این عرصه برمبنای منطق اقتصادی موجود -چه راجع به اینترنت سیار و چه راجع به اینترنت ثابت- تعیین کند. تعرفه گذاری باید به بخش خصوصی و صنف واگذار شود یا حداقل آهسته آهسته در این راه قرار بگیرد.
وی در پاسخ به این که اگر ای نماد را تضمین فعالیت کسب وکارهای آنلاین ندانیم چه تضمینی برای خرید اینترنتی کاربران وجود دارد، اظهار داشت: ای نماد هیچ تضمینی نمی کند و فقط احراز هویت می کند. از برخی کسب وکارهایی که اینماد داشته اند هم کلاه برداری کردند و همچنان پرونده آنها باز است، در صورتیکه برمبنای سوابق یک فرد و زمان حضور در بازار همیشه می توان بهترین تضمین را ارائه داد. ما در نصر تهران، دغدغه نهادهای نظارتی را می فهمیم و مخالف هرگونه بی قانونی هستیم با این مفهوم همراهیم اما این نحوه اجرا ممکنست به تعدادی از کسب وکارهای خرد، نوپا لطمه برساند و واقعیت این است که رویکرد فعلی را سازنده نمی دانیم.
زمان برگزاری الکامپ تغییر نمی کند
رییس هیات مدیره سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران اظهار داشت: یکی از عناوینی که در ماه گذشته در نصر تهران دنبال شد، حل مشکل سقف و سابقه واردات دو مجموعه، اپراتورها و بانکهای خصوصی با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت بود. این شاهد مثالی است که سازمان نصر تهران تلاش می کند فارغ از ارتباطاتی که با وزارت ارتباطات همیشه داشته با سایر دستگاهها هم وارد تعامل شده و پیگیر منافع اعضای صنف باشد.
اسلامی با اشاره به تشکیل کمیسیون های تخصصی، توضیح داد: همانطور که می دانید در این دوره، هرم مدیریتی به گونه ای خواهد بود که کارگروه ها و کمیسیون ها بیشترین نقش را در اداره کردن امور و تحقق اهداف صنف داشته باشند. همین طور دستور یا مصوبه کمیته ملی کرونا تنها چیزی است که می تواند روند برگزاری نمایشگاه را تغییر دهد نه هیچ دستور، سفارش یا ابلاغ دیگر. تنها موردی که به نظر ما نیاز به اصلاح دارد، ساعت شروع برگزاری نمایشگاه است و تلاش می نماییم ساعت شروع رویداد را از ۸ به ۱۰ بامداد یا دیرتر تغییر دهیم. البته برگزاری نمایشگاه در فصل تابستان مورد تایید ماست و احیانا سال آینده این رویداد به سیاق سابق در میانه تابستان برگزار می شود.
وی با اشاره به این که برای نخستین بار در ۱۶ سال اخیر، برگزارکننده و صاحب قرارداد نمایشگاه الکامپ، نصر تهران است، ابراز امیدواری کرد که امسال این نمایشگاه نقطه عطفی برای حوزه فاوا باشد. به ویژه که در وضعیت فعلی اقتصاد کشور نصر تهران وظیفه خود می داند مهم ترین رویداد حوزه فاوا را طوری برگزار کند که عایدات مادی و معنوی آن برای اعضا محفوظ بماند. الکامپ دیگر آن الکامپ سابق نیست و حوزه اقتصاد دیجیتال چندسالی است که هدف قرار گرفته، اهتمام می نماییم نخستین صنفی باشیم که برای برگزاری این رویداد از ابزارهای صنفی فناورانه استفاده می نماییم.
اجباری کردن ای نماد کسب وکارهای خرد را فلج می کند
همین طور رضا قربانی -عضو هیات مدیره نصر تهران- با اشاره به مساله ای نماد، اظهار نمود: گرفتن ای نماد برای همه کسب وکارهای آنلاین الزامی شده است. جهت استحضار این که هیچ کدام از پرداخت یارها از مقررات استنکاف نکرده اند، اما ما در کمیسیون فین تک نقدهای زیادی بر این مقررات داریم. به همین دلیل هیات مقررات زدایی و اتاق تجاری، صنایع، معادن و کشاورزی را همراه خودمان کرده ایم و درحال پیگیری جدی این مساله برای جلوگیری از لطمه به کسب وکارها هستیم.
ایشان سپس اظهار داشت: یک میلیون درگاه پرداخت در کشور داریم که ازین تعداد کمتر از ۷۰ هزار درگاه یا کمتر «اینماد» گرفته اند. در حقیقت تنها ۵ درصد کسب وکارهای اینترنتی، هم اکنون ای نماد دارند. پس از الزامی شدن ای نماد، برمبنای آمارهای منتشرشده از شاپرک، ۸۰ درصد در سمت درگاه ها ریزش داشته ایم. این قانون محیط کسب وکار در ایران را برای کسب وکارها نامساعدتر کرده است. برمبنای آمارهای منتشرشده ایران در زمینه کسب وکار در جایگاه ۱۳۰ قرار دارد که این جایگاه اصلا قابل دفاع نیست.
رئیس کمیسیون فین تک اضافه کرد: هم اکنون هیچ درگاهی بدون داشتن ای نماد شکل نمی گیرد. این رویکرد منجر به شکل گیری امضای طلایی خواهد شد و ما بر این باوریم که امضاهای طلایی زمینه ساز فساد و رانت خواهد شد. اگر مقرر است هر کلاهبرداری بتواند اینماد بگیرد فقط کار را برای آنها که می خواهند فعالیت قانونی کنند، سخت کرده ایم. شیوه درست این است که هر کسب وکاری که می خواهد-به تشخیص خودش- ای نماد بگیرد. در گذشته دیدیم که سکه ثامن، آی ماینر درگاه هایی بودند که مجهز به ای نماد بودند اما پرونده کلاهبرداری آنها همچنان باز است.
فعالیت برای ماینرهای قانونی سخت شده است
قربانی همین طور به مساله رمزارزها اشاره نمود و گفت با محوریت کمیسیون فین تک در تلاشیم نهادهای تنظیم گر را در این عرصه فعال نماییم. چونکه متاسفانه هم اکنون، شرایط برای ماینرهای قانونی خیلی مشکل شده است. همین طور صرافی های رمزارز در کشور کماکان متحمل فشارهای زیادی می شوند.
وی در پاسخ به این پرسش که کمیسیون فین تک برای مساعدت با وضعیت ماینرها چه برنامه هایی داشته، اظهار داشت: نامه توقف کار ماینرها برای تابستان و البته تا اختتام شهریور ماه بوده است. توانیر همچنان به ماینرهای قانونی اعلام نموده امکان ادامه فعالیت ندارند و نامه ای برای فعالیت آنها ارائه نشده، گویا توقف عملکرد تا ۱۵ اسفند تمدید شده و ماینرهای قانونی خاموش است و این صنعت به سمت جریان غیرقانونی و رشوه حرکت کرده است. کمیسیون فین تک نصر تهران با همراهی کمیسیون بلاکچین نصرکشور این روند را پیگیری می کند، اما همچنان نتیجه ای حاصل نشده است.
عضو هیات مدیره نصر استان تهران با اشاره به پیشنهاد نصر جهت استفاده ماینرها از گاز بجای برق اظهار داشت: باتوجه به این موضوع، ماینرها می توانند با این روش از گاز برق تولید کنند و مازاد آنرا هم به صنعت برق کشور تزریق کنند.
رمزارز ملی، راه به جایی نخواهد برد
قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا رمزارز ملی می تواند منجر به توسعه فرهنگ حداقلی در زمینه رمزارز شود یا خیر، اظهار داشت: صراحتا نه. رمزارز ملی هیچ تاثیری در توسعه فرهنگ نخواهد داشت. ریال دیجیتال با هر اسمی چه تفاوتی با ریال های کیف پولمان دارد؟ در دنیا پشت ارزهای دیجیتال طلا، فلزات گرانبها، دلار و... است.
او افزود: ریالی که سالانه ۲۵ درصد ارزش افت دارد، دیجیتال کردن آن چه سودی دارد؟ یادمان نرود که پنج سال است که فعالان بخش خصوصی درخواست داده اند در این عرصه مقررات گذاری شود و هنوز این حوزه بلاتکلیف مانده است. ایده رمزارز ملی ایده عجیب غریبی در ایران است چونکه دیجیتال کردن ریال، با ارزش و پشتوانه فعلی، بی مدلول است.
رئیس کمیسیون فین تک یکی دیگر از موضوعات مورد پیگیری در این کمیسیون را، لندتک ها عنوان نمود و اظهار داشت: بنظر می رسد بانک مرکزی درحال ایجاد انحصار است. با هرگونه انحصاری در نهایت مقابله خواهد شد، تهدیدهایی متوجه کسب وکارها شده که اگر احساس نماییم انحصاری ایجاد می کنند ممکنست با صراحت بیشتری وارد شویم و جریان انحصار را اعلام نماییم.
قربانی اصرار کرد که در ارتباط با طرح صیانت باید از توان بخش خصوصی استفاده گردد و در جلساتی که دوستان جلو می برند بدانند اگر مقرر است بخش خصوصی را دور بزنند، هیچ گاه به نتیجه نخواهند رسید.
دولت باید از دخالت مستقیم در سرمایه گذاری بپرهیزد
آیدین عدالت -عضو هیات مدیره و رییس رسته سخت افزار و ارتباطات- نیز با اشاره به مدل اقتصادی و بومی سازی شبکه ملی اطلاعات توسط بخش خصوصی اظهار داشت: در ماه گذشته تعامل موثری با وزارت ارتباطات داشتیم. وزیر ارتباطات، بر کسب سهم ۱۰ درصدی آی سی تی از تولید ناخالص داخلی کل کشور تاکید دارد. او همین طور به فراهم کردن دسترسی به اینترنت برای مصارف خانگی با سرعت ۲۰ مگابیت و فراهم کردن دسترسی با سرعت بین ۵۰ تا ۱۰۰ مگابیت برای مصارف تجاری تمایل دارد که کلیات این برنامه ها در معاونت های مربوطه تاییدشده و در مرحله تدوین جزئیات قرار داریم.
او اضافه کرد: با سه معاونت سازمان فناوری اطلاعات، معاونت سازمان تنظیم مقررات رادیویی و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی جلساتی برگزار کردیم. یک موضوع اصلی مورد پیگیری قرار گرفت و آن این بود که تکمیل شبکه ملی اطلاعات و داخلی سازی زیرساخت ها، تجهیزات، خدمات پشتیبانی حتما با بهره گیری از ظرفیت بخش خصوصی رقم بخورد.
عضو هیات مدیره و رییس رسته سخت افزار و ارتباطات اشاره کرد: فراموش نکنیم که دولت به شکل مستقیم هیچ گاه نباید به سرمایه گذاری و جزئیات پروژه های آی سی تی ورود کند. تلاش نصر تهران بر این است که در این پروژه سه تا چهار ساله، از ورود مستقیم دولت پیشگیری کند و در این راستا افراد مختلفی از بخش خصوصی و بدنه دولت در جلسات گرد هم می آیند تا به یک سازوکار استاندارد و مدل اقتصادی پایدار برسیم.
عدالت با اشاره به پیگیری کمیته بومی سازی شبکه ملی اطلاعات، توضیح داد: نمایندگان مختلفی از وزارت صمت، بانک مرکزی و بخش های مختلف وزارت ارتباطات در این کمیته حضور دارند. تمرکز بر این است که چه چیزی را بومی نماییم و چه چیزی را نه و هزینه و فایده ها در این راستا مورد بررسی قرار می گیرد. حمایت های دولت باید از بخش هایی صورت بگیرد که هم توجیه اقتصادی برای بخش خصوصی داشته و هم قابل تحقق باشند.
در مسیر توسعه صادرات به سوریه قرار گرفتیم
همین طور علیرضا کشاورز جمشیدیان -دبیر سازمان نظام صنفی کامپیوتری استان تهران- با اشاره به برگزاری جلسه با سازمان فناوری اطلاعات، اظهار نمود: موضوع جلسه صادرات به کشور سوریه بود که توسط رسته سخت افزار پیگیری می شود. در این زمینه نشست خوبی انجام شد و راهکارهای افزایش تجارت و صادرات به کشور سوریه بررسی گردید و نتایج خوبی برای شرکت های فعال در زمینه صادرات برای صنف رقم خورد.
محمدعلی شریفی الحسینی- عضو هیأت مدیره و دبیر کمیسیون اینترنت نیز درباره مشکلات فعلی اینترنت کشور توضیح داد: تعرفه ها از سال ۱۳۹۴ بصورت دستوری تعیین شد و این مصوبه امکان توسعه خدمات را از بخش خصوصی گرفته است. کمیسیون اینترنت بر این باور است که دولت و سازمان تنظیم مقررات باید در تسریع و تسهیل ارتباطات بین شرکتها و نهادهای حاکمیتی همچون شهرداری ها و توانیر نقش خودرا بازی می کرد، نه این که به شکل دستوری برای خدمات، تعرفه تعیین کند. باید بپذیریم که این تعرفه ها جوابگوی توسعه اینترنت ثابت یا سیار نیست.




منبع:

1400/10/27
23:28:44
0.0 / 5
316
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۴

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل