قدرت تفنگ الکترومغناطیسی ژاپن شگفتی ساز شد

قدرت تفنگ الکترومغناطیسی ژاپن شگفتی ساز شد تعمیر تلفن: ریل گان ها، برای شلیک پرتابه ها با سرعت های خیلی بالا بجای مواد شیمیایی پیشران، از الکترومغناطیس استفاده می نمایند. در آزمایش های دریایی اوایل امسال، پرتابه هایی به صورت دارت که هر کدام چهار باله در عقب داشتند و فاقد کلاهک جنگی بودند، شلیک شدند.



غزال زیاری: در آزمایش های اوایل سالجاری میلادی ژاپن بود که پرتابه های شلیک شده از یک نمونه اولیه ریل گان الکترومغناطیسی، به یک کشتی برخورد کرد و حالا و پس از مدت ها، آژانس فناوری و لجستیک تدارکات ژاپن (ATLA) نخستین تصاویر را از صدمه های واردشده به کشتی منتشر نموده است.

طبق توضیح مقامات ژاپنی، از این آزمایش، تجربیات ارزشمندی به دست آمده که به پیشرفت ژاپن در امتداد قابلیت عملیاتی ریل گان کمک خواهدنمود. این در حالیست که نیروی دریایی آمریکا باوجود پیشرفت های امیدوارکننده در اوایل دهه ۲۰۲۰، به سبب موانع تکنولوژیک پیش رو، تلاش هایش بر روی این پروژه را متوقف نمود.

حالا مقامات ATLA در سمپوزیوم سالانه فناوری دفاعی شان، جزییات بیشتری درباره ی آزمایش دریایی ریل گان عرضه کردند؛ طبق توضیحات برای این آزمایش، سیستم سلاح نمونه اولیه بر روی عرشه پرواز عقب JS Asuka (یک کشتی جنگی منحصربه فرد با ۶۲۰۰ تُن وزن متعلق به نیروی دریایی ژاپن (JMSDF) ) نصب شده بود. تصاویر ریل گان روی Asuka نخستین بار در آوریل منتشر گردید و نخستین تصاویر این آزمایش های دریایی در سپتامبر منتشر شد.

ریل گانی که مورد آزمایش قرار گرفت

یل گان مورد استفاده در این آزمایش، نسخه تکامل یافته طرحی است که از اواسط دهه ۲۰۱۰ در دست توسعه بوده. این کار شامل آزمایش های شلیک واقعی قبلی در تأسیسات زمینی و حداقل یک آزمایش دریایی قبلی بود که شامل شلیک به یک کشتی هدف واقعی نمی شد.

به طورکلی ریل گان ها، برای شلیک پرتابه ها با سرعت های بسیار بالا بجای مواد شیمیایی پیشران، از الکترومغناطیس استفاده می نمایند. در آزمایش های دریایی اوایل امسال، پرتابه هایی به صورت دارت که هر کدام چهار باله در عقب داشتند و فاقد کلاهک جنگی بودند، شلیک شدند. این پرتابه ها ابتدا در داخل یک غلاف قرار داشتند و بعد از خروج از دهانه اسلحه جدا می شدند. درعین حال در بخش عقب یک آرمیچر فلزی قرار داشت که وظیفه هل دادن پرتابه در غلاف را در داخل لوله بر عهده داشت و بعد از شلیک، جدا می شد.

یک کشتی مثل یدک کش، بعنوان هدف ریل گان نصب شده بر روی JS Asuka مورداستفاده قرار گرفت. کشتی هدف در تعدادی از شلیک های آزمایشی، بوسیله بکسل شدن به کشتی دیگری درحال حرکت بود؛ این کشتی بارها مورد برخورد قرار گرفت و نقاط برخورد صلیبی شکل نشان می دهند که پرتابه های تثبیت شده با باله بصورت پایدار پرواز کرده اند.

ریل گان علاوه بر شلیک های مستقیم به کشتی هدف، با زاویه ۴۵ درجه به سوی بالا شلیک کرد تا داده های بیشتری درباره ی بالستیک پایه سلاح و ترکیب پرتابه جمع آوری شود.

اپراتورها ریل گان را از راه دور با استفاده از یک دوربین نصب شده در زیر لوله هدف گیری کرده و یک دوربین پرسرعت اضافی و یک رادار کوچک هم بر روی عرشه پرواز JS Asuka قرار داده شده بود تا داده های بیشتری را جمع آوری کنند. فیلم برداری از این آزمایش ازطریق یک پهپاد از بالا انجام شد و با انتشار نخستین تصاویر آزمایش، احتمال وجود یک آرایه راداری کوچک و همینطور دوربین های الکترواپتیکال و/یا فروسرخ تأیید شد.

طبق گفته مقامات ATLA، این آزمایش تجربه باارزش و جدیدی در مورد نصب و عملیات ریل گان بر روی یک کشتی واقعی نیروی دریایی هم بوده؛ البته احتمالا در مقایسه با آرایش آزمایشی، یک ریل گان عملیاتی نیروی دریایی عمیق تر در یک کشتی جنگی ادغام خواهد شد. البته نصب سنتی تر Asuka بر روی هر کشتی، مستلزم یافتن فضای کافی در بالا و زیر عرشه برای ریل گان و سیستم های در رابطه با آن و بعلاوه انجام مجموعه ای از اصلاحات ضروری دیگر است که پرهزینه و زمان بر خواهد بود.

در غیر این صورت هم ATLA بعنوان قسمتی از روند جاری توسعه ریل گان، به تلاش هایش برای بهبود فناوری های کلیدی زیربنایی، ازجمله درزمینهٔ تأمین انرژی و خنک سازی و سایش و پارگی کلی ادامه خواهد داد. براساس گفته ی مقامات ژاپنی، آنها حالا توانسته اند عمر لوله بالاتر از ۲۰۰ دور را هنگام شلیک پرتابه ها با سرعتی حدود ۲۳۰۰ متر بر ثانیه نشان دهند. بر اساس گزارش ها تا سال ۲۰۲۳ ATLA توانست پرتابه ها را با سرعتی حدود ۲۲۳۰ متر بر ثانیه از ریل گان های نمونه اولیه شلیک کند و گفته بود که برای عمر لوله ۱۲۰ دور تلاش می کند.

چالش ها و نیازهای ریل گان ها

کی از چالش های بزرگ ریل گان ها، سایش لوله ها ناشی از شلیک مداوم پرتابه ها با سرعت های بسیار بالاست؛ یک لوله فرسوده ممکنست منجر به از دست رفتن برد و دقت و همینطور افزایش ریسک خرابی شود.

درعین حال ریل گان ها نیازهای قابل توجهی درزمینهٔ تولید انرژی و خنک سازی دارند که در طول تاریخ، آنها را از نظر فیزیکی بسیار حجیم کرده است. نصب بر روی JS Asuka شامل چهار کانتینر حمل و نقل پر از سیستم ها و تجهیزات اضافی جهت کمک به تأمین این نیازها بود.

به هر ترتیب توسعه یک ریل گان عملی مناسب جهت استفاده نظامی، مزایای زیادی دارد و سودجستن از چنین سلاحی قابلیت های ضد هوایی و توانایی درگیری با اهداف در دریا و خشکی را افزایش حیرت انگیزی خواهد داد. درعین حال هزینه نسبتاً پایین مهمات و عمق خشاب از دیگر مزایای سودجستن از ریل گان هستند.

درواقع یک ریل گان الکترومغناطیسی عملی، یک سیستم سلاح توانا و انعطاف پذیری را عرضه می کند که قادر به درگیری با سرعتی بالا با دامنه وسیعی از اهداف در دریا، خشکی و حتی در هوا خواهد بود. در کشتی های جنگی که فضای فیزیکی بسیار باارزش و گزینه های بارگیری مجدد موشک ها در دریا بسیار محدود است، داشتن یک سیستم سلاح که مهمات کم هزینه را از یک خشاب بزرگ شلیک کرده و می تواند با دامنه وسیعی از اهداف درگیر شود، یک مزیت آشکار خواهد بود.

انصراف آمریکا و تلاش دیگر کشورها

کته جالب توجه اینجاست که ادامه پیشبرد ژاپن در توسعه ریل گان ها در شرایطی در حال انجام می باشد که نیروی دریایی آمریکا از سال ۲۰۲۲ حداقل بصورت عمومی از توسعه این تجهیزات دست کشیده است. آمریکایی ها از سال ۲۰۰۵، با تلاش فراوان درحال پیگیری یک ریل گان عملیاتی بودند و برنامه هایی برای انتقال از آزمایش های گسترده زمینی به دریا داشتند. درنهایت آزمایش های دریایی دائماً به تعویق افتاد و هیچگاه به وقوع نپیوست و بالاخره نیروی دریایی آمریکا برای دفاع از تصمیمش برای توقف برنامه ریل گان، به موانع تکنولوژیک عمده استناد کرد.

درعین حال گزارش شده که برخی مسئولان ATLA با مقامات نیروی دریایی آمریکا ملاقات داشتند تا درباره ی نحوه عملکرد ریل گان آمریکا و روش استفاده احتمالی آن برای تلاشهای جاری ژاپن گفتگو کنند. بعلاوه احتمال همکاری بیشتر طرفین در آینده هم مطرح گردیده است.

چینی ها هم از دهه ۱۹۸۰ میلادی بطور متناوب درحال آزمایش ریل گان ها هستند و در سال ۲۰۱۸، یک ریل گان نمونه اولیه نصب شده در یک برجک بزرگ بر روی یک کشتی نیروی دریایی ارتش چین (PLAN) ظاهر شد، هرچند که وضعیت دقیق آن برنامه حالا نامشخص است.

آلمان و فرانسه هم در تلاش مشترکشان بر روی استفاده از ریل گان ها مشغول بکار هستند و ترکیه هم در سالیان اخیر توجه ویژه ای به توسعه ریل گان های خود داشته و به طورکلی علاقه جهانی به ریل گان ها برای کاربردهای دریایی و زمینی روز به روز در حال افزایش است.

منبع: twz

1404/08/26
16:09:39
0.0 / 5
8
تگهای خبر: اپراتور , تكنولوژی , دوربین , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب تعمیر تلفن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۵

تعمیر تلفن

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل
فیکس تل: مرجع جامع تعمیرات موبایل و دنیای ارتباطات