چه طور فیروزه های ایرانی به جواهرات سلطنتی اروپا رسیدند؟

چه طور فیروزه های ایرانی به جواهرات سلطنتی اروپا رسیدند؟ به گزارش تعمیر تلفن، در تاریخ 19 اکتبر 2025، گالری آپولون (Galerie d؛Apollon) در موزه لوور، یکی از باشکوه ترین فضاهای میراث فرهنگی جهان، صحنه یک سرقت جسورانه و بسیار حرفه ای در روز روشن شد.


نگار علی- در عملیاتی که تنها بین چهار تا هفت دقیقه به طول انجامید، سارقان با بهره گیری از یک بالابر مکانیکی نصب شده بر روی کامیون و ابزارهای برقی، از پنجره ای نفوذ کرده و دو ویترین مشخص را هدف قرار دادند.۳ باآنکه در ابتدا نُه قطعه ربوده شد، اما تاج امپراتریس اوژنی در حین فرار سارقان بر زمین افتاد و بعداً در حالیکه صدمه دیده بود، پیدا شد.
این خبر بر یکی از شاهکارهای بازنگشته تمرکز دارد. این سرقت صرفا یک ضرر مالی هنگفت نیست، بلکه به منزله پاک شدن اسنادی ملموس از تاریخ فرانسه است. این جواهرات ابزارهای قدرت سیاسی، نمادهای جاه طلبی دودمانی و اوج هنر جواهرسازی پاریسی در قرن نوزدهم بودند. تحلیل آنها، جزر و مدهای تاریخ فرانسه از امپراتوری اول تا امپراتوری دوم و سلطنت ژوئیه را آشکار می سازد. این گزارش با بررسی دقیق هر قطعه، اهمیت تاریخی، ترکیب مادی و ارزش غیرقابل جایگزین آنها را به عنوان اشیائی از تاریخ فرانسه روشن می کند.
نیم ست زمرد امپراتریس ماری-لوئیز: دودمانی تولید شده از جواهرات این نیم ست بیشتر از آن که یک هدیه عروسی باشد، یک بیانیه سیاسی از جانب ناپلئون اول به همسر دومش، ماری-لوئیز اتریشی، در سال ۱۸۱۰ بود. انتخاب زمرد، که نماد امید و تجدید حیات است، پیامی حساب شده در رابطه با مشروعیت و آینده دودمان جدید بناپارت بود.
این سفارش به جواهرساز برتر امپراتوری، اتین نیتو و پسران، داده شد که نشان از اهمیت راهبردی این مجموعه در چشم امیر داشت. ناپلئون با سفارش چنین مجموعه باشکوهی برای عروس خود که یک آرشیدوشس اتریشی بود، از جواهرات عالی به عنوان ابزاری برای نمایش قدرت، ثروت و ثبات امپراتوری استفاده می کرد با سلطنت های کهن اروپا رقابت کرده و از آنها پیشی گیرد.
سرقت این قطعات، سندی اولیه از این دولتمردی ناپلئونی را از تاریخ حذف می کند.

گردنبند زمرد و الماس (OA ۱۲۱۵۵) این گردنبند از ۳۲ زمرد و در مجموع ۱، ۱۳۸ الماس (۸۷۴ الماس با تراش برلیان و ۲۶۴ الماس با تراش رز) تشکیل شده است. طراحی آن شامل ده زمرد بزرگ، به صورت متناوب بیضی و لوزی شکل است که هر یک با الماس احاطه شده اند. این زمردها توسط نقوش نخل (palmette)، که هر کدام یک زمرد گرد کوچک را در خود جای داده اند، به هم متصل می شوند. از هر یک از ده سنگ اصلی، یک قطره زمرد گلابی شکل آویزان است. زمرد بیضی شکل مرکزی ۱۳.۷۵ قیراط وزن دارد. زمردها دارای شفافیت استثنایی هستند و به احتمال زیاد منشأ کلمبیایی دارند که ارزشمندترین منبع برای این سنگ قیمتی شمرده می شود.
بعد از سقوط ناپلئون، ماری-لوئیز جواهرات شخصی خویش را حفظ کرد. او این نیم ست را برای بستگان هابسبورگ خود به ارث گذاشت. سر انجام این مجموعه توسط نوادگان وی در سال ۱۹۵۳ به جواهرفروشی ون کلیف و آرپلز (Van Cleef & Arpels) به فروش رسید. گردنبند و گوشواره ها که در حالت اصلی خود حفظ شده بودند، در سال ۲۰۰۴ توسط موزه لوور با حمایت صندوق میراث و انجمن دوستان لوور خریداری شدند.
گردنبند زمرد و الماس (OA ۱۲۱۵۵) گوشواره های زمرد و الماس همسان (OA ۱۲۱۵۶) هر گوشواره دارای یک زمرد بزرگ در مرکز است که با الماس های برلیان احاطه شده و از نظر طراحی و کیفیت مواد با گردنبند کاملا مطابقت دارد. این گوشواره ها جزء جدایی ناپذیر نیم ست بودند و برای ایجاد اثری هماهنگ و بسیار مجلل هنگام استفاده همزمان با گردنبند و نیم تاج طراحی شده بودند.
سرنوشت دیگر اجزای نیم ست: مطالعه ای در پراکندگی سرگذشت نیم تاج و شانه این مجموعه، موضوعی حیاتی را نشان می دهد: جواهرات سلطنتی تغییرناپذیر نیستند. لزوم های اقتصادی، تغییر مد و منافع تجاری اغلب منجر به جداسازی اجزای آنها می شود. نیم ست اصلی شامل یک نیم تاج باشکوه بود. بعد از خرید آن توسط ون کلیف و آرپلز، زمردهای کلمبیایی اصلی بین سالهای ۱۹۵۴ تا ۱۹۵۶ از آن جدا شده و به شکل جداگانه در جواهرات مدرن فروخته شدند.
یک آگهی تبلیغاتی در سال ۱۹۵۵ حتی به خریداران وعده می داد: «یک زمرد برای شما از نیم تاج تاریخی ناپلئونی». قاب اصلی بعداً با ۷۹ فیروزه ایرانی تزیین و توسط مارجوری مری ودر پست خریداری شد که او آنرا در سال ۱۹۷۱ به موسسه اسمیتسونین اهدا کرد و امروز در آنجا نگهداری می شود.
قاب اصلی با ۷۹ فیروزه ایرانی شانه اصلی این نیم ست هم به صورت کامل از هم جدا و دگرگون شد و اجزای آن احیانا فروخته شده و شکل تاریخی آن برای همیشه از بین رفته است. تصمیم ون کلیف و آرپلز برای از هم پاشیدن نیم تاج بمنظور فروش تجاری، تنش بین حفظ تاریخ و ارزش بازار را برجسته می کند. گردنبند و گوشواره های به سرقت رفته، بازماندگان نادری بودند که این سرنوشت را تجربه نکرده بودند و این امر فقدان آنها را غم انگیزتر می کند.


منبع:

1404/07/29
11:22:11
0.0 / 5
5
تگهای خبر: اپل , تبلیغات , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب تعمیر تلفن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل
فیکس تل: مرجع جامع تعمیرات موبایل و دنیای ارتباطات