با هیولای لوکس قرن بیستم آشنا شوید

با هیولای لوکس قرن بیستم آشنا شوید به گزارش تعمیر تلفن، مرسدس بنز در نیمه قرن بیستم با معرفی مدل 600، استاندارد جدیدی از لوکس گرایی و فناوری را به جهان عرضه کرد؛ خودرویی دست ساز و فوق العاده پیشرفته که از همان شروع به انتخاب رهبران سیاسی، ستارگان و چهره های بانفوذ جهان بدل شد.


امیرمسعود عابدین: مرسدس بنز در طول قرن بیستم، با ساخت قابل اعتمادترین و لوکس ترین خودرو ها، شهرتی برای خود دست و پا کرد. این برند با هر خودروی زیبایی که از کارخانه خارج می شد، برای تعالی و پیشرفت خود تلاش می کرد. قبل و پس از جنگ جهانی دوم، مرسدس خودروهایی مانند ۷۷۰ و ۳۳۰d را عرضه داد که اساساً یک پله بالاتر از S کلاس امروزی بودند. مدل ۳۳۰d به فناوری های پیشرفته ای مانند تلفن همراه داخلی مجهز بود که آنرا در میان افراد مشهور محبوب می کرد.
مرسدس برای ادامه این روند، می دانست که جانشین ۳۳۰d باید به همان اندازه خاص باشد و اطمینان حاصل کند که مدلهای رقیب مانند رولزرویس به چشم نمی آیند.
مدل ۶۰۰ برای فتح جهان ساخته شد

در اوایل دهه ۱۹۶۰، زمان آن فرا رسید که برند آلمانی بالاخره یک مدل پرچمدار جدید معرفی نماید. مدل ۳۳۰d قدیمی شده بود و مرسدس بنز می خواست مجموعه ای از امکانات جدید را عرضه نماید تا اطمینان حاصل شود که در حوزه خودرو های لوکس شخصی، همچنان قدرتمند باقی می ماند. نتیجه این تلاش، مدل ۶۰۰ بود که در سه نسخه اصلی ارائه شد. مدل استاندارد ۶۰۰ یک سدان بزرگ بود که برای خریدارانی طراحی شده بود که می خواستند خودشان رانندگی کنند، در صورتیکه مدل پولمن (Pullman) دارای بدنه ای بود که ۷۰ سانتی متر کشیده تر بود و فضای داخلی بیشتری داشت و بیشتر برای کسانی طراحی شده بود که می خواستند راننده داشته باشند.
نسخه نهائی یک لیموزین شش در بود که جهت استفاده در مراسم رسمی، مانند جابه جایی رهبران جهان در کشورهای مختلف، تولید شده بود. مدل ۶۰۰ بین سالیان ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱ ساخته شد و کمی بیشتر از ۲۵۰۰ دستگاه از آن در طول این مدت تولید شد، هرچند این خودرو هیچگاه جایگزینی نداشت.
۶۰۰، محبوب مشاهیر

این خودروی لوکس دست ساز با خیلی از خریداران ثروتمند محبوب شد. ۶۰۰ در هر جایی که یک سیاست مدار رده بالا پیدا می شد، به سادگی دیده می شد. در آن دوران اغلب چهره های سیاسی جهان در مقطعی، یکی از این خودرو ها را داشتند؛ همچون محمدرضا پهلوی، مائو زدونگ (بنیانگذار جمهوری خلق چین)، صدام حسین و همینطور لئونید برژنف، سیاست مدار روسی. حتی پاپ هم به یکی از این خودرو ها دسترسی داشت.
جالب است بدانید که ایران یکی از کشورهایی است که بیشترین تعداد از نسخه لیموزین این خودرو را در جهان دارد.
۶۰۰، فوق العاده پیشرفته برای زمان خود

وقتی به مشخصات فنی ۶۰۰ نگاه می کنید، درک این که چرا این خودرو تا این حد در بین ثروتمندترین و قدرتمندترین افراد جهان محبوب بوده، دشوار نخواهد بود. برای شروع، مرسدس بنز مجبور شد یک موتور کاملا جدید برای این مدل توسعه دهد، چونکه موتورهای قبلی آن به قدر لازم قدرتمند نبودند تا این غول بزرگ را به حرکت درآورند. پیشرانه مورد بحث، یک ۶٫۳ لیتری V۸ تنفس طبیعی بود که ۳۰۰ اسب بخار قدرت را بوسیله یک گیربکس اتوماتیک چهار سرعته به چرخ های عقب منتقل می کرد؛ این پیکربندی تنها گزینه پیشرانه خودرو در طول تمام مدت تولید آن باقی ماند. با وجود این که وزن خودرو حتی در سبک ترین شکل آن نزدیک به ۲۷۰۰ کیلوگرم بود، می توانست در ۱۰ ثانیه به سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت برسد که در سال ۱۹۶۳ بسیار سریع بود.
مشخصات فنی مرسدس بنز ۶۰۰ (۱۹۶۳ تا ۱۹۸۱) موتور ۶٫۳ لیتری V۸ تنفس طبیعی گیربکس اتوماتیک ۴ سرعته قدرت ۲۴۷ تا ۳۰۰ اسب بخار گشتاور ۵۰۰ تا ۵۸۸ نیوتون متر شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت حدود ۱۰ ثانیه این خودرو به لطف سیستم تعلیق بادی خود، عملکرد بسیار خوبی داشت که به این معنا بود که بسته به نیاز، می توانست سواری سفت یا نرمی داشته باشد. این سیستم بوسیله دکمه هایی روی فرمان در حین حرکت قابل تنظیم بود و به راننده اجازه می داد ارتفاع خودرو را افزایش و کم کند یا سفتی سیستم تعلیق را برای تأمین نیازهای سرنشینان VIP خود تغییر دهد.
هیدرولیک، تقریبا همه چیز را کنترل می کرد

در کنار سیستم تعلیق بادی، مدل ۶۰۰ همینطور دارای یک سیستم فشار هیدرولیک پیشرفته بود که حدودا می توانست همه چیز را در خودرو کنترل کند. این سیستم بوسیله ی یک پمپ متصل به موتور کار می کرد و عملکردهایی مانند حرکت دادن صندلی ها، بستن پنجره ها و سانروف، در صندوق عقب و حتی کارکرد سیستم تهویه مطبوع را شامل می شد. با عنایت به این که سیستم تعلیق بادی هم بوسیله موتور کار می کرد، نیاز به یک پیشرانه قدرتمندتر کاملا واضح بود. حتی سیستم ترمز که شامل فناوری نسبتاً جدید ترمز دیسکی در تمام چرخ ها بود، از هیدرولیک استفاده می کرد و می توانست در صورت نیاز از سیستم تعلیق هم قدرت بگیرد.
علاوه بر این پیشرفت ها، ۶۰۰ دارای یک کابین لوکس و زیبا بود که با چرم و تریم چوبی پوشیده شده بود. رولزرویس های هم دوره این خودرو تنها می توانستند رویای عرضه چنین سطح از مهندسی و فناوری را که ۶۰۰ عرضه می داد، در سر داشته باشند.
مدل ۶۰۰ هنوز هم لوکس و گران است

جای تعجب نیست که ۶۰۰ در آن زمان گران بوده است. حتی کوچکترین مدل آن هم معادل ۲۰۰ هزار دلار امروزی قیمت داشته و نسخه های بزرگتر پولمن و لیموزین، قیمت را به نزدیک به ۲۵۰ هزار دلار افزایش می دادند. به علت پیشینه برجسته و انحصاری ۶۰۰، بر مبنای ابزار قیمت گذاری Hagerty، امروز برای خرید حتی یک نمونه ۶۰۰ در وضعیت خوب تا عادی، باید بیشتر از ۱۰۰ هزار دلار پرداخت کنید.
مدل قیمت تقریبی (۲۰۲۵) مرسدس بنز ۶۰۰ از ۵۳، ۶۰۰ دلار (شرایط ضعیف) تا ۳۱۶ هزار دلار مرسدس بنز ۶۰۰ پولمن از ۹۳، ۴۰۰ دلار (شرایط ضعیف) تا ۵۲۹ هزار دلار مدل بزرگتر و نادرتر پولمن هم ارزش به مراتب بالاتری دارد، به صورتی که حدود ۲۰۶ هزار دلار و نمونه های کاملا نو بیشتر از ۵۰۰ هزار دلار قیمت دارند.
مرسدس بنز امروز هم خودرو های لوکس خاص می سازد

باآنکه مرسدس امروزه با برندهای فوق لوکس مانند رولزرویس رقابت نمی کند، اما پرچمدار آن S کلاس میباخ، هنوز هم فضای لوکسی را ارائه می کند که اغلب علاقمندان به خودرو فقط می توانند رویای آنرا داشته باشند. دو مدل در سال ۲۰۲۵ موجود است: S ۵۸۰ و S ۶۸۰. در صورتیکه قیمت مدل اول از ۲۰۳، ۵۰۰ دلار آغاز می شود و دارای موتور ۴٫۰ لیتری V۸ توئین-توربوشارژ با ۴۹۶ اسب بخار قدرت است (که با یک موتور الکتریکی هم کار می کند)، مدل دوم با قیمت ۲۴۰، ۵۰۰ دلار و با یک هیولای ۶٫۰ لیتری V۱۲ توئین توربو با ۶۲۱ اسب بخار قدرت عرضه می شود.


هر دو خودرو همینطور دارای سیستم تعلیق بادی پیشرفته تری نسبت به ۶۰۰ قدیمی و صندلی های چرمی لوکس ناپا هستند که نه فقط قابلیت گرمایش و سرمایش، بلکه قشر بزرگی از تنظیمات ماساژ را هم دارند. از دیگر خصوصیت های جذاب می توان به سیستم خوشبوکننده داخلی، زیرآرنجی های گرم شونده، درهایی با قابلیت بسته شدن نرم و سیستم کنترل دمای چهار ناحیه ای، در کنار انبوهی از تجهیزات دیگر، اشاره نمود. شاید به اندازه مدل ۶۰۰، این خودرو ها در جاده حضور قدرتمندی نداشته باشد، اما با دشواری می توانید از عناصر مهندسی و لوکسی که یک S کلاس میباخ امروزی را می سازند، ایرادی بگیرید.
منبع:

carbuzz

br />
1404/05/27
10:51:01
0.0 / 5
20
تگهای خبر: تلفن , تلفن همراه , دستگاه , سیستم
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب تعمیر تلفن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۹ بعلاوه ۵

تعمیر تلفن

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل
فیکس تل: مرجع جامع تعمیرات موبایل و دنیای ارتباطات