وظایف پلت فرم های ملی در جنگ امریکا هم در شرایط بحران فیلتر می کند

وظایف پلت فرم های ملی در جنگ امریکا هم در شرایط بحران فیلتر می کند به گزارش تعمیر تلفن، کارشناس حوزه فناوری اطلاعات، با عنایت به تغییر ماهیت جنگ ها از درگیری های فیزیکی به جنگ های اطلاعاتی و روانی، نقش شبکه ملی اطلاعات و پیام رسان های داخلی بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت یافته است.


کیوان نقره کار کارشناس فناوری اطلاعات در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد ارزیابی عملکرد پیام رسان های داخلی در روزهای جنگ اظهار داشت: امروزه جنگ ها صرفا به درگیری های نظامی محدود نمی شوند. گسترش فضای مجازی و دسترسی همگانی به شبکه های اجتماعی، زمینه ساز نوعی جدید از جنگ ها شده که تحت عنوان «جنگ اطلاعاتی»، «جنگ رسانه ای» و «جنگ فناورانه» شناخته می شوند. در این میدان جدید، زیرساخت های فناوری یکی از اولین اهداف دشمن است؛ همان گونه که در تهاجمات سایبری به زیرساخت های بانکی شاهد بوده ایم. وی ضمن اشاره به اهمیت بالای پیام رسان ها و سکوهای داخلی در این فضا اضافه کرد: در وهله اول، امنیت و پایداری زیرساخت این پیام رسان ها و حفظ اطلاعات کاربران از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. در شرایط جنگی حمله به زیرساخت های فناوری می تواند ضربه سنگینی وارد کند؛ ازاین رو مقاوم سازی و ایمن سازی این سیستم ها باید در اولویت قرار گیرد. نقره کار افزود: در دوران بحران، پالایش اطلاعات و تشخیص محتوای صحیح از نادرست وظیفه ای مهم می باشد که پیام رسان های داخلی باید آنرا برعهده بگیرند. آنها نباید تنها به بستری برای تبادل پیام اکتفا کنند؛ بلکه باید نقش فعالی در تسریع دسترسی کاربران به اخبار موثق و معتبر ایفا کنند. بعضی از پلت فرم های داخلی در این حوزه گام هایی برداشته اند اما کافی نیست. وی سومین محور عملکرد مؤثر پیام رسان های داخلی را اعتمادسازی از راه رعایت حریم خصوصی دانست و اظهار داشت: کاربران با سطوح مختلفی از سواد رسانه ای وارد این فضا می شوند. زمانیکه احساس امنیت داشته باشند و بدانند پلت فرم مورد استفاده شان جانب گرایانه عمل نمی کند، بیشتر به آن اعتماد خواهند کرد و حتی در توسعه محتوای مفید هم نقش آفرینی خواهند داشت. این کارشناس فناوری اطلاعات، در رابطه با برداشت عمومی از شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: در خیلی از کشورها شبکه های ملی اطلاعات با عناوین و ساختارهای مختلف وجود دارند. متاسفانه در کشور ما این شبکه به درستی معرفی نشد و در ذهن جامعه با محدودسازی اینترنت گره خورد. در حالیکه همین حالا هم خیلی از دسترسی ها و سایت های داخلی از بستر این شبکه استفاده می نمایند. وی ادامه داد: در صورت قطع اینترنت بین الملل، شبکه ملی باید بتواند خدمات متنوع، امن و پایدار عرضه نماید. اما اگر این زیرساخت به قدر لازم مقاوم نباشد، خود می تواند به نقطه صدمه پذیر در جنگ اطلاعاتی تبدیل گردد.

نقد به شیوه پشتیبانی از پروژه های ملی

نقره کار در ادامه به شیوه پشتیبانی از پروژه های فناوری در کشور انتقاد نمود و اظهار داشت: تسهیلات بیش از اندازه و بدون ارزیابی کیفی سبب شده برخی پیام رسان های داخلی گرفتار رکود در نوآوری شوند. وقتی شرکت ها مطمئن باشند همیشه حمایت مالی خواهند داشت، انگیزه ای برای رقابت و توسعه فناوری ندارند. نتیجه اش این می شود که کاربر، بین نسخه داخلی و خارجی، نسخه خارجی را انتخاب می کند چون امکانات و کیفیت بالاتری دارد. وی افزود: اگر این پروژه ها به جای دولتی بودن، در بستر رقابت بخش خصوصی پیش بروند، هم نوآوری افزایش خواهد یافت و هم اعتماد عمومی به این خدمات بیشتر خواهد شد. همان گونه که در تاکسی های اینترنتی یا فروشگاه های آنلاین دیدیم که بخش خصوصی توانست اعتماد عمومی را جلب نماید. نقره کار با مقایسه عملکرد کشورها در شرایط بحران اظهار داشت: در زمان بحران، حتی در آمریکا هم دولت از غول های فناوری مانند گوگل و متا می خواهد تا برخی محتواها را محدود یا فیلتر کنند. اما چون این اقدامات از جانب بخش خصوصی و در چارچوب سیاستهای داخلی آن شرکت ها صورت می گیرد، با مقاومت کاربران مواجه نمی شوند. تفاوت ما در اینست که برچسب "دولتی" یا "حکومتی" را روی همه خدمات می زنیم و همین سبب بی اعتمادی می شود.

پیشنهادهایی برای ارتقاء شبکه ملی اطلاعات

این کارشناس فناوری اطلاعات در ادامه چند راهکار برای بهبود وضعیت شبکه ملی اطلاعات عرضه کرد و اظهار داشت: توسعه زیرساخت های فنی و سخت افزاری باکیفیت بالا، با عنایت به فرسودگی ناشی از تحریم ها، ایجاد شبکه ای امن، سریع و مقرون به صرفه با دسترسی ۲۴ ساعته و عرضه خدمات متنوع به کاربران، عرضه خدمات کاربرپسند و یکپارچه سازی داده ها در حوزه دولت الکترونیک، تسهیل حضور بخش خصوصی در توسعه خدمات داخلی بدون وابستگی به عناوین دولتی یا حکومتی، افزایش سواد رسانه ای عمومی و فرهنگ سازی برای معرفی مزایای شبکه ملی اطلاعات همچون راهکار ها برای بهبود وضعیت شبکه ملی اطلاعات است. نقره کار در انتها اظهار داشت: به جای آن که فقط در مواقع بحران از شبکه ملی اطلاعات سخن بگوییم، باید با تبلیغات مثبت، معرفی امکانات و ترویج مزایای آن، فضای اعتمادسازی برای کاربران ایجاد نماییم. در غیر این صورت، این ظرفیت بزرگ تبدیل به یک فرصت از دست رفته خواهد شد.


منبع:

1404/04/10
11:15:47
0.0 / 5
3
تگهای خبر: آنلاین , اطلاعات , اینترنت , پیام رسان
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب تعمیر تلفن
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

پربیننده ترین ها

پربحث ترین ها

جدیدترین ها

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل
فیکس تل: مرجع جامع تعمیرات موبایل و دنیای ارتباطات