این ربات مانند سوسک می پرد!

این ربات مانند سوسک می پرد! تعمیر تلفن: یک ربات پرشی با اسکلت منحصربه فرد فیبر کربنی خود، از بافت ذخیره انرژی موجود در حشرات تقلید می کند و می تواند مانند سوسک ها بپرد.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، دانشمندان چینی یک ربات ساخته اند که ممکنست آشنا به نظر برسد برای اینکه با الهام از سوسک های جهنده مانند «سرخرطومی» و «سوسک کک» می تواند پرش کند و مخترعان می گویند این مهارت موجب می شود تا ربات، مهارت ویژه ای را برای مسیریابی در زمینهای ناهموار داشته باشد.
به نقل از ادونسد ساینس نیوز، «یانجی وانگ«(Yanjie Wang) پژوهشگر «دانشگاه هوهای»(Hohai University) و از پژوهشگران این پروژه اظهار داشت: سوسک های جهنده برای کشش بافت پاهای خود برای ذخیره انرژی در طول پرش، به عضلات پاها تکیه دارند و این مکانیسم، پرش های آنها را بسیار مؤثر می کند. ما در پژوهش خود، این مکانیسم پرش را با یک اسکلت رباتیک متشکل از ترکیب فیبر کربن و رزین اپوکسی شبیه سازی می نماییم تا به عنوان یک بافت ذخیره سازی انرژی مشابه همتای خود در حشره عمل کند.

یک ربات، دو حرکت
این ربات موسوم به «تومرو»(Tumro)، ۳۲۰ میلی متر طول دارد و تقریباً به شکل قرقره است. ربات یک اسکلت بلند و الاستیک و چرخ مستقل با قطر ۸۰ میلی متر در دو طرف خود دارد. تومرو می تواند به دو روش متفاوت خزیدن و پریدن حرکت نماید. ربات درحال خزیدن می تواند در فضاهای بسیار کوچک حرکت نماید. همچنین، هنگام پریدن می تواند از روی موانع کوچک تر عبور کند.
وقتی ربات با یک مانع بسیار بزرگ روبه رو می شود که نمی تواند از آن عبور کند، می توان ربات را هدایت کرد تا وضعیت خودرا تغییر دهد. در همین حال، شکل اسکلت الاستیک ربات از قرقره به چیزی شبیه به فانوس چینی تبدیل می شود. این شکل، انرژی لازم را برای دستیابی به شکل دوم حرکت ذخیره می کند.
هنگامی که انرژی ذخیره شده آزاد می شود، ربات می تواند تا سه متر یا ۴۰ برابر ارتفاع خود بپرد. وقتی ربات فرود بیاید، می تواند به سرعت به شکل اولیه خود بازگردد و خزیدن را از سر بگیرد.
وانگ اشاره کرد که این قابلیت، عامل برتری تومرو نسبت به ربات های تک حرکتی است. وی ادامه داد: ربات پرشی تک حرکتی فقط یک عملکرد حرکتی پرش دارد. حتی روی سطح صاف جاده نیز تنها با پریدن می تواند حرکت نماید که به اتلاف شدید انرژی و کاهش کارآیی ربات منجر می شود. پرش چندحرکتی می تواند بطور موثر چرخش را با پرش ادغام کند که کارآیی و استقامت آنرا بسیار می افزاید.
نمونه اولیه ربات، خودکار نیست و به یک اپراتور نیاز دارد که به آن بگوید چه زمانی باید بپرد اما چون زاویه پرش ثابت است، اپراتور دقیقا می داند که ربات در کجا فرود خواهد آمد.
وانگ افزود: در عملیات، جهت پرش ربات را با حرکت چرخ تنظیم می نماییم. ما می خواهیم نسخه های بعدی ربات را هوشمندتر نماییم تا توانایی غلبه کردن بر موانع را داشته باشد.

پرش بهتر، تطبیق پذیری بیشتر
تومرو نخستین ربات پرشی جهان نیست اما بگفته وانگ، یک پیشرفت در طرح های موجود است که در آن مکانیسم ذخیره انرژی بجای ساخته شدن در خود ساختار، به ربات اضافه می شود. وانگ اظهار داشت: بواسطه ادغام اسکلت ربات با مکانیسم ذخیره انرژی می توانیم انرژی ربات را بطور موثر هنگام پروسه پرش بهبود ببخشیم.
وی ادامه داد: ربات پرشی می تواند وسیله خوبی برای اکتشافات فضایی خصوصاً در سیارات دارای گرانش کم باشد. برای اکتشاف آینده سیارات فراخورشیدی، گرانش کم می تواند اثر پرش ربات را نیز تا اندازه زیادی افزایش دهد.
این پژوهش در مجله «Advanced Intelligent Systems» به چاپ رسید.


1403/03/18
13:10:04
0.0 / 5
214
تگهای خبر: اپراتور , زمینه , موثر , هوشمند
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۱

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل