آیا سر انجام زمان مسافرت های هوایی مافوق صوت فرا رسیده است؟

آیا سر انجام زمان مسافرت های هوایی مافوق صوت فرا رسیده است؟ به گزارش تعمیر تلفن، حدودا ۲۵ سال از آخرین پرواز کنکورد و به همراه آن رویای سفر مسافربری مافوق صوت می گذرد. در روز ۲۵ ژوئیه سال ۲۰۰۰، پرواز ۴۵۹۰ ایرفرانس اندکی بعد از برخاستن از زمین سقوط کرد و تمام ۱۰۹ سرنشین هواپیما و چهار فرد روی زمین کشته شدند.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، هواپیمای کنکورد که در اواخر دهه ۱۹۶۰ راه اندازی گردید، با نصف کردن زمان پروازهای اقیانوس اطلس، انقلابی در سفرهای هوایی ایجاد کرد. با این وجود، به رغم دستاوردهای فناورانه آن، موفقیت تجاری کنکورد به علت هزینه های عملیاتی بالا، موانع نظارتی و تقاضای نوسانی، محدود بود. این هواپیما در سال ۲۰۰۳ بازنشسته شد.
به نقل از آی ای، در دو دهه ی بعد از بازنشستگی کنکورد، چندین شرکت به دنبال احیای رویای سفر مافوق صوت بوده اند. دو شرکت حالا درحال رقابت برای بازگرداندن میراث کنکورد هستند اما با نگاههای بسیار متفاوت.
بوم سوپرسونیک(Boom Supersonic)، یک شرکت مستقر در کلرادو، در گامی به سمت هواپیمای مسافربری مافوق صوت جدید، هواپیمای بوم اورچر(Boom Overture) خویش را عرضه نموده است و هدف آن عملیاتی شدن تا پایان دهه است.
در همین حال، اسپایک ایرواسپیس(Spike Aerospace) با هواپیمای اسپایک دیپلمات(Spike Diplomat) خود که برای افراد و مدیران طراحی شده است، بر بازار جت تجاری تمرکز دارد.

شکستن موانع پرواز مافوق صوت
پرواز مافوق صوت با موانع زیادی روبرو است، اما هر دو شرکت بوم سوپرسونیک و اسپایک ایرواسپیس شاهد این هستند که پیشرفت های فناوری حالا آنرا کاربردی تر و مقرون به صرفه کرده است.
بلیک شول(Blake Scholl)، بنیانگذار و مدیرعامل بوم سوپرسونیک، می گوید: ما بالاخره امروز به نقطه ای رسیدیم، بعد از کنکورد، که در آن هم فناوری و هم بازار وجود دارد که جریان اصلی پرواز مافوق صوت را واقعا کاربردی می کند.


شول توضیح می دهد: این فناوری ها شامل ظهور مواردی مانند کامپوزیت های فیبر کربن برای بدنه هواپیماهای تجاری، موتورهای توربوفن کارآمد هستند.
اسپایک ایرواسپیس هم این فناوری های نوین را حیاتی می داند، با این وجود، ویکی کاچوریا(Vik Kachoria)، مدیر عامل اسپایک ایرواسپیس، رونق غرش صوتی را همچنان مانعی برای هواپیماهای بزرگتر می داند و می گوید: ما زمان زیادی را صرف فکر کردن در مورد این که چقدر می توانیم این هواپیما را بزرگ بسازیم، کردیم. ما خیلی دوست داریم که بتوانیم با ۱۰۰ مسافر پرواز نماییم. بطور قطع بازاری برای پرواز ۱۰۰ نفر از لندن به دبی یا لندن به هنگ کنگ وجود دارد. اما چالش اینست که اگر بخواهیم یک هواپیمای صوتی بسازیم، چنین اندازه هواپیمایی خیلی بزرگ است.

معضل غرش صوتی
غرش صوتی، صدای بلندی است که وقتی هواپیما از سرعت صوت فراتر می رود، ایجاد می شود که همچنان یک مانع مهم می باشد. چارچوب های نظارتی هم اکنون دستورالعمل های روشنی را در مورد سطوح غرش قابل قبول عرضه نمی دهند که این طراحی هواپیماهای سازگار را چالش برانگیز می کند. کاهش غرش شامل تغییرات آیرودینامیکی پیچیده برای از بین بردن موج ضربه پیش از رسیدن به زمین است.
شول این چالش را تصدیق کرد و اظهار داشت: چالش با غرش صوتی بسیار بیشتر به مقررات مربوط است تا فناوری. ما می دانیم که چگونه غرش های صوتی با طیف کاملی از شدت ایجاد نماییم، اما هرچه بیشتر آنرا کم نماییم، بیشتر از چیزهای دیگر چشم پوشی می نماییم. ما بهره وری سوخت را رها می نماییم، برد را رها می نماییم، قیمت بلیت را رها می نماییم، پایداری را رها می نماییم.


چگونه این کار را مسئولانه انجام می دهید، غرش صوتی تولید نمی شود؟ چگونه انتشار گازهای گلخانه ای را کاهش می دهید؟ این یکی دیگر از ملاحظاتی است که هرچه به جلو می رویم به یک نگرانی قوی تر و بزرگ تر تبدیل می شود.
کاچوریا توضیح می دهد: چالش ایجاد یک هواپیمای با غرش کم صدا است که هنوز هم از نظر تجاری قابل دوام باشد. ما چند چیز را تغییر دادیم تا آن غرش صوتی را کاهش دهیم، اما حل این مشکل آسان نیست.
کاری که باید صورت گیرد اینست که هواپیما را طوری طراحی کنید که جریان هوایی که به هواپیما برخورد می کند پیش از رسیدن به زمین از بین برود.

دو مسیر برای پرواز مافوق صوت
بازار سفرهای مافوق صوت بین جت های تجاری و هواپیماهای مسافربری تجاری تقسیم شده است. جت تجاری دیپلمات شرکت اسپایم ایرواسپیس، افراد و مدیران را در نظر دارد که به صرفه جویی در زمان برای جلسات مهم اهمیت می دهند.
کاچوریا این تمرکز را توضیح داد: اگر مقرر است یک مدیر ارشد را استخدام کنم، باید او را رو در رو ببینم، دستش را لمس کنم، با او شام بخورم، با او وقت بگذرانم. و این باید چهره به چهره صورت گیرد. ازاین رو افرادی که مقرر است به صورت مافوق صوت پرواز کنند باید برای انجام معاملات چهره به چهره ملاقات داشته باشند.


از طرفی، فلسفه بوم سوپرسونیک فراگیرتر است و هدف آن اینست که سفرهای مافوق صوت را برای مخاطبان بیشتری در دسترس قرار دهد. بوم با توسعه اورچر بعنوان یک هواپیمای کوچک، می خواهد هم مسیرهای بین اقیانوسی و هم مسیرهای داخلی را به صورت مافوق صوت ممکن کند و سفرهای مافوق صوت را برای ده ها میلیون مسافر فراهم آورد. این استراتژی از صرفه جویی در مقیاس بالا برای کاهش قیمت بلیت استفاده می نماید و سفر مافوق صوت را به گزینه ای مناسب برای کسانی بیشتر از افراد نخبه تبدیل می کند.
به قول شول: من فقط می خواهم همه بتوانند با آن پرواز کنند، بلیت بخرند. من نمی خواهم این فقط برای افرادی باشد که می توانند هواپیماهای خویش را بخرند، بلکه برای همه باشد.

مسیر پیش رو
دهه آینده برای تعیین این که آیا رویای سفرهای مافوق صوت مقرون به صرفه به حقیقت می پیوندد یا خیر بسیار مهم خواهد بود. این دو شرکت تلاشهای پیشگامانه ای می کنند، اما موانع فنی، اقتصادی و مقرراتی گوناگونی باقی مانده است.
موفقیت این برنامه ها به پیشرفت های مستمر در علم مواد، آیرودینامیک و فناوری نیروی محرکه بستگی دارد. همکاری با نهادهای نظارتی برای ایجاد استانداردهای واضح برای غرش های صوتی و اثرات زیست محیطی ضروری خواهد بود. علاوه بر این، پذیرش بازار به توانایی عرضه قیمت رقابتی و خدمات قابل اعتماد بستگی دارد.
در صورت موفقیت، این تلاش ها می تواند عصر جدیدی از سفرهای هوایی را به ارمغان بیاورد، جایی که پرواز با سرعت بیشتر از سرعت صوت دیگر یک امر تجملی نیست، بلکه امری عادی است.




منبع:

1403/03/16
13:47:26
0.0 / 5
266
تگهای خبر: خدمات , شركت , فناوری , هزینه
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۲ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل