تفاهم مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت بر ضرورت تغییرات در رگولاتوری

تفاهم مدیران اپراتورهای اینترنت ثابت بر ضرورت تغییرات در رگولاتوری به گزارش تعمیر تلفن از نظر مدیران شرکتهای عرضه دهنده اینترنت ثابت، یکی از مهم ترین علل عدم پیشرفت این شرکت ها، قوانین غیرکارشناسی رگولاتوری است که منجر به عدم سودآوری در بازار اینترنت ثابت می شود.



به گزارش تعمیر تلفن به نقل از اداره کل ارتباطات و امور بین الملل شرکت مخابرات ایران، شرکت های تامین کننده صنایع و تجهیزات مخابراتی و همین طور تمام اپراتورهای ارائه دهنده اینترنت ثابت در جای جای کشورمان در سال مانع زدایی از تولید با مشکلات گسترده ای مشغول به کار هستند و علت ریشه ای آنرا در خیلی از موارد، عدم همکاری شایسته رگولاتوری و نبود نگاه جامع نگر در موارد تعرفه ای و قانون گذاری می دانند که به نوعی، این مسئله تبدیل به خواسته مشترک این اپراتورها بمنظور امکان ارائه خدمات بهتر به مشتریان در بخش مهم اینترنت ثابت شده است.
نکته صدق این مدعا گفتگوهای جداگانه با مدیران ارشد اپراتورهای بزرگ و مهم اینترنت ثابت کشور است که با وجود این که در خیلی از جهات بعنوان رقیب تجاری هم محسوب می شوند، نظرات تقریباً یکسانی در مورد مشکلات ساختاری موجود در رگولاتوری و تاثیر آن در کندی حرکت بازار ارتباطات کشور دارند.
از نظر مدیران شرکت های ارائه دهنده اینترنت ثابت، یکی از مهم ترین علل عدم پیشرفت این شرکت ها، قوانین غیرکارشناسی رگولاتوری است که در نهایت منجر به عدم سودآوری کافی و ضعیف تر شدن بازار اینترنت ثابت بر خلاف خیلی از کشورهای دیگر می شود.


آنچه در ادامه می آید ماحصل گفتگو با مدیران شرکت های آسیاتک، صبانت، شاتل و مخابرات ایران است که مجموعه نظرات خودرا درباب تاثیر تصمیمات و روندهای اتخاذ شده سازمان تنظیم مقررات در سالهای قبل با هدف بهبود قانونگذاری و حرکت مجموعه بازار ارتباطات کشور به سمت پیشرفت و تعالی هر چه بیشتر بیان کرده اند:
آسیاتک / نظام تعرفه گذاری حال حاضر، منطبق بر توسعه ارتباطات و به نفع مشتریان نیست
مدیرعامل شرکت آسیاتک اظهار داشت: تغییرات در شرکت مخابرات عامل تحول در مدل همکاری با شرکت های FCP است و نهادهای حاکمیتی باید در وضعیت حساس اقتصادی حاکم از بخش خصوصی بعنوان همراه و یاری گر دولت حمایت کنند.

مهندس یوسفی زاده با اعلان اینکه سهم نهادهای حاکمیتی در وضعیت حاضر بسیار مهم می باشد، اظهار داشت: در صنعت ICT یکی از نهادهایی که باید در وضعیت حساس اقتصادی حاکم از بخش خصوصی بعنوان همراه و یاری گر دولت حمایت کند، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی است.
وی اضافه کرد: یکی از مهم ترین مسایلی که مطرح می شود این است که بررسی نماییم، سازمان تنظیم چه روشی برای بهبود شرایط بازار مصوب می کند و اثر آن بر شرکتها چیست.
مدیرعامل آسیاتک اظهار داشت: نکته اصلی این است که هزینه های سربار شرکت های fcp و مخابرات اصلاً دیده نمی گردد و بنا بر این هر دو بخش نیازمند توجه بهتر رگولاتوری هستند.

وی با تاکید بر لزوم حمایت نهادهای حاکمیتی از فعالان حوزه اینترنت ثابت کشور گفت: تغییرات هوشمندانه و اثربخش در تعرفه پهنای باند و روش فروش تجاری آن و همین طور آزاد سازی قیمت اینترنت از روش هایی است که در صورت اجرا می تواند به ایجاد فضای شفاف رقابتی و ادامه حیات شرکت های دارنده پروانه FCP کمک شایانی کند.
صبانت / لزوم استقلال رگولاتوری بر طبق مدلهای جهانی
مدیرعامل صبانت در این زمینه به استقلال رگولاتوری اصرار کرد و اظهار داشت: در دنیا، رگولاتوری مستقل از دولت می باشد و بعنوان یک ارگان فراحاکمیتی ست که آزادی عمل و تصمیم گیری دارد. در چنین شرایطی دولت حتی در مقابل رگولاتوری می بایست پاسخگو باشد. در ایران اما وضع به شکلی دیگر است. وزیر، رئیس سازمان رگولاتوری را تعیین می کند بدین سبب سازمان مجبور به اطاعت از فرامین وزیر خواهد بود.
وی اضافه کرد: آنچه شرایط فعلی را تغییر می دهد، تغییر در ساختار وقوانین رگولاتوری ست که باید هرچه سریع تر نسبت به وضعیت روز دنیا مورد بازبینی قرار گیرد.
مهندس بیدآبادی به وضعیت رگولاتوری در چند کشور دنیا اشاره نمود و اظهار داشت: در دنیا رگولاتوری ها مستقیم زیر نظر نخست وزیر یا رئیس جمهوری فعالیت می نمایند قوانینی وضع شده در رگولاتوری برای همه حتی دولت و وزارت آی سی تی نیز لازم الاجراست.

وی اضافه کرد: در ایرلند یک معاونت آی سی تی با ریاست نخست وزیر تشکیل می شود این معاونت سیاست های لازم در حوزه آی سی تی را توسط کمیته خبرگان آی سی تی ترسیم می کند که دائماً با وضعیت فناوری در دنیا تغییر می کند. آنچه مهمست استقلال رگولاتوری ست که در ایران رعایت نمی گردد.

شاتل / رگولاتوری بجای ایجاد انحصار، انحصار شکن باشد
مدیرعامل شاتل در این زمینه به دولتی بودن رگولاتوری در ایران انتقاد نمود و اظهار داشت: ایراد اساسی که در ترکیب و نحوه قانون گذاری سازمان تنظیم مقررات در ایران وجود دارد این است که مدیر سازمان توسط وزیر ارتباطات تعیین می شود و همین مورد موجب می شود که تمامی قوانین و حتی نظرات رگولاتوری از دید دولت و وزیر ارتباطات اعمال و گفته می شود.
وی اضافه کرد: در ترکیب کمیسیون تنظیم مقررات، fcp ها تنها یک نماینده دارند که او هم حتی حق صحبت و اظهارنظر ندارد و ترکیب کمیسیون درواقع ترکیبی حاکمیتی ست و حاکمیت است که تصمیم گیرنده نهایی در این کمیسیون خواهد بود.
مهندس نخجوانی گفت: نکته دیگر این که رگولاتوری نباید قیمت گذاری کند. بلکه در دراز مدت باید انحصار شکن باشد. در صورتیکه در ایران، رگولاتوری بجای این که نقش تسهیل کننده داشته باشد و نگاه تعاملی در بازار را ترویج دهد، خود قیمت گذاری می کند و این قیمت گذاری رگولاتوری در بازار رقابتی مشکلات عدیده ای را می آفریند.
وی ابراز امیدواری کرد: با روی کار آمدن وزیر جدید در کابینه دولت سیزدهم، ارتباط وزارت ارتباطات با مخابرات ایران خوب شود و از همه مهم تر وضعیت تعرفه ها نیز بهبود یابد. برای اینکه با ثابت ماندن تعرفه ها در مخابرات ایران، شرکت های fcp به شدت لطمه می بینند و از طرف دیگر مخابرات به سبب به صرفه نبودن، بصورت مناسب نمی تواند امکانات زیرساختی را در اختیار fcp ها قرار دهد و همین مورد تا حالا سبب رکود بازار آی سی تی کشور شده است؛ بدین سبب تغییر در رگولاتوری پیش نیاز بهبود اوضاع ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور است.
شرکت مخابرات ایران / لزوم تقویت نگاه ملی و تعامل مثبت نهادهای بالادستی در زمینه مخابرات با هدف هم افزایی اپراتورها
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با اشاره به وجود چالش های سنگین و اساسی در موارد مختلف در راه توسعه مخابرات و خدمت رسانی به مشتریان اظهار داشت: باتوجه به حضور ملی و متوازن مخابرات در تمام شهرها و روستاها و ارائه خدمات زیرساختی به اپراتورها لازم است بمنظور غلبه بر چالش های موجود، تعامل مثبت نهادهای بالادستی و حوزه رگولاتوری با هدف مانع زدایی از توسعه مخابرات افزایش یابد.

مهندس سلطانی ضمن اعلام مطلب فوق بیان کرد: شرکت مخابرات ایران بعنوان شبکه مادر مخابراتی، اصلی ترین و کلیدی ترین نقش را در تحقق این اهداف و بالندگی صنعت فاوا بازی می کند بدین سبب رشد این شرکت مایه رشد صنعت پیشران ارتباطات و افول شرکت، مایه افول صنعت خواهد بود.

وی با اعلان اینکه روند حاشیه سود مخابرات ایران در بخش ثابت، به سبب تورم و عدم تناسب تعرفه ها نزولی است، اظهار داشت: مطالبات وصول نشده سنگین از شرکتها و دستگاهها و عدم حمایت قانون‏گذار، افزایش شدید هزینه های توسعه، عدم تغییر و حتی کاهش تعرفه تلفن ثابت و در نهایت افزایش شدید هزینه ها به ویژه هزینه نیروی انسانی همچون چالش های جدی است که صنعت مخابرات کشور را در معرض نابودی قرار داده است.
مدیرعامل شرکت مخابرات ایران با تشریح نتایج لطمه های تعرفه نامناسب و ناعادلانه و در پی آن کمبود محسوس نقدینگی اظهار داشت: تنگنای مالی برای انجام سرمایه گذاری های ضروری به کندی پیشرفت شبکه ملی اطلاعات، کاهش محسوس کیفیت شبکه و درنهایت به عدم امکان رقابت با اینترنت ماهواره ای و اثرات آن می انجامد؛ ضمن این که کمبود نقدینگی موردنیاز و همین طور کاهش پروژه های سرمایه ای شرکت، به عدم امکان پرداخت بموقع به پیمانکاران و تولیدکنندگان داخلی منجر می شود.

1400/04/26
08:58:02
0.0 / 5
575
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اطلاعات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۴

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل