در نشست پژوهشگاه فضای مجازی بررسی شد؛
تهدیدات و مزایای هوش مصنوعی در زندگی دینی
تعمیر تلفن: بایدها و نبایدهای هوش مصنوعی و لطمه ها و فرصت هایی كه این فناوری در آینده جهت زندگی دینی انسان به همراه دارد، در پژوهشگاه فضای مجازی بررسی و نظرات اندیشمندان دینی درباب آن بیان شد.
به گزارش تعمیر تلفن به نقل از پژوهشگاه فضای مجازی، چهارمین نشست علمی دفتر مطالعات اسلامی و ارتباطات حوزوی این پژوهشگاه با موضوع «هوش مصنوعی، لطمه ها و فرصت ها جهت زندگی دینی» با ارائه حجت الاسلام دکتر محسن انبیایی اجرا شد. حجت الاسلام انبیایی در ابتدا به مهم ترین تعاریف هوش مصنوعی و بررسی اجمالی آن پرداخت و اظهار داشت: هوش مصنوعی اشاره به سامانه هایی دارد که با تحلیل محیط پیرامونی رفتار هوشمندانه ای را از خود به معرض نمایش گذاشته و برای رسیدن به یک هدف خاص به صورت تقریباً مستقل عمل می کند. وی سطوح مختلف هوش مصنوعی را به دو سطح قوی و ضعیف تقسیم بندی کرد و گفت: هوش ضعیف توانائی تقلید یکی از کارکردهای شناختی انسانی و هوش مصنوعی قوی توانائی تقلید تمامی آن کارکردها را داراست که سطح قوی آن نیز به سه سطح بدون شعور، با شعور بدون امکان رشد و با شعور و امکان رشد تقسیم می شود. حجت الاسلام انبیایی اضافه کرد: در ابتدای دهه ۱۹۷۰ میلادی شرکت ها با بلندپروازی سراغ هوش مصنوعی قوی رفتند که پروژه های آنان به شکست خورد و همین مورد سبب شد تا سالها کسی دراین زمینه سرمایه گذاری نکند. هم اکنون اغلب کشورها و شرکت ها به توسعه فناوری هوش مصنوعی ضعیف مشغول هستند. از موارد هوش مصنوعی ضعیف می توان به ماشین های بدون راننده، موتورهای جستجوگر، دستیارهای برخط، تشخیص چهره، فیلتر هرزنامه و... را اشاره نمود. وی با اشاره به آینده پژوهی در زمینه هوش مصنوعی و فراگیری آن در آینده نه چندان دور، اشاره کرد: هر چند هوش مصنوعی حتی در نسخه ضعیف خود می تواند کمک قابل توجهی به رفع خیلی از دغدغه های تاریخی بشر همچون شناخت و درمان بیماری، فقر و گرسنگی، بحران محیط زیست و... داشته باشد، اما از طرف دیگر ممکنست جهت زندگی بشر چالش هایی را ایجاد کند که حتی به نابودی نسل انسان (در فرجام شناسی مادی) منجر شود که دانشمندان بسیاری نظیر ایلان ماسک و استیون هاوکینگ نیز نسبت به چالش های آن هشدار دادهاند. استاد حوزه و دانشگاه به اختلاف آرای اندیشمندان دینی دراین زمینه اشاره و اظهار نمود: از منظر دینی نیز بعضی از حرمت ساخت هوش مصنوعی سخن گفته و روایات ناهیه از مجسمه سازی را دلیل خود اعلام نموده اند؛ البته این افراد معتقدند اگر هوش مصنوعی به شکل انسان و یا یکی از موجودات زنده نباشد، ساخت آن اشکالی نخواهد داشت که به نظر می رسد برای این عده از اندیشمندان، بین مفهوم هوش مصنوعی و ربات خلط موضوعی اتفاق افتاده است. وی ادامه داد: در مقابل، برخی با استناد به اصاله الاباحه از تحقیقات دراین زمینه دفاع کرده اند. پاپ فرانسیس رهبر کاتولیک های جهان با مشورت متخصصین علوم کامپیوتر و... نظر دوم را انتخاب و شش اصل «رعایت حقوق اولیه تمامی انسان ها و حریم شخصی»، «عدم انحصار»، «شفافیت»، «احساس مسئولیت»، « اعتماد پذیری»و «امنیت» را بعنوان اصول اولیه برای تحقیقات هوش مصنوعی پیشنهاد کرده که مورد توجه نهادهای علمی نیز قرار گرفته است. حجت الاسلام انبیایی اشاره کرد: دراین زمینه دانشمندان دیگر هم قوانینی برای هوش مصنوعی و ربات در نظر گرفته اند که یکی از معروفترین آنها قوانین کدگذاری آیزاک آسیموف است. وی با ترسیم ۴ محور کلی برای نظام مسائل نظری هوش مصنوعی اظهار داشت: نظام مسائل نظری هوش مصنوعی به مسائل فلسفی، مسائل اخلاقی، مسائل الاهیاتی و مسائل فقهی تقسیم بندی می شود که حوزه علمیه و نهادهای فرهنگی باید دراین زمینه اهتمام جدی داشته باشند. استاد حوزه و دانشگاه با بیان دیدگاههای مختلف در مورد تهدیدهای هوش مصنوعی جهت زندگی دینی افزود: عده ای در مواجهه با هوش مصنوعی آنرا به مثابه خداوند پنداشتند؛ عده ای نیز توسعه هوش مصنوعی را مساوی با اختتام دینداری بشر دانسته اند چونکه به غلط پنداشته اند که با پیشرفت علم دین از بین می رود؛ گروه دیگری اعتقاد دارند که توسعه هوش مصنوعی مانع برخی باورهای دینی می شود و باید علم را هم بعنوان منبع معرفتی جدید در کنار دیگر منابع معرفتی قرار داد. وی افزود: در همین حال عده ای دیگر از اندیشمندان، تهدید هوش مصنوعی را در بعضی رفتارهای دینی همچون در تفکر، عبادت و تمرکز حواس، ارتباط و خانواده و کار و کارهای اجتماعی می دانند؛ گروه دیگری هوش مصنوعی را مانع بایسته های دینی می دانند و آنرا موجب افزایش بیشتر شکاف طبقاتی، از بین رفتن حریم خصوصی، تولید جنگ افزارهای به شدت مخرب و وحشتناک، مهندسی اجتماعی و جنگ شناختی و از بین رفتن فرهنگ ها می دانند. حجت الاسلام انبیایی افزود: در مقابل این تهدیدها هوش مصنوعی سبب ایجاد فرصتهایی برای دینداری هم می شود که نمونه های استخدام هوش مصنوعی جهت استفاده دینی را در ادیان مختلف مشاهده می کنیم. خیلی از مسائل دینی را می توان بوسیله هوش مصنوعی ارائه کرد و حتی در زمینه مشاوره باتوجه به سابقه عملکرد مخاطبین در فضای مجازی می توان به تحلیل شخصیتی و روانشناسانه آنان دست پیدا کرد و هوش مصنوعی را برمبنای آن نسخه های دینی به مخاطبان ارائه نمود. از دیگر فرصت های هوش مصنوعی می توان به انجام مناسک دینی توصلی (بدون قصد قربت)، تبلیغ دینی با فناوری، استنباط احکام دینی، دعا و نیایش و ارتباط سریع و آسان بین جامعه مومنین اشاره نمود.
منبع: fixtel.ir
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب