رامبد جوان:

عادت كرده ایم خبرهای بد را تزیین نماییم

عادت كرده ایم خبرهای بد را تزیین نماییم به گزارش تعمیر تلفن رامبد جوان با بیان این كه « ما عادت داریم خبرهای بد را تزیین كنیم» معتقد است: فرهنگ سنتی ما در برخورد با كرونا و كم اهمیت جلوه كردن آن برای بعضی از مردم خیلی اثرگذار بود، در حالیكه اتفاق های بعد از انتشار كرونا در جامعه نشان داده باید فكری جدی برای آموزش اجتماعی در مواقع بحرانی نماییم.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، در این روزهای قرنطینه ای كه تماسهای تلفنی به جای دید و بازدید عید بیش تر از هر سال بوده، احیانا برای یك مرتبه هم كه شده صدا و پیام جدیدی را بهجای آوای انتظار همیشگی اپراتورهای همراه شنیده اید؛ صدایی كه خیلی ها در وهله اول از شنیدنش جا می خورند و خوب گوش می كنند تا ببینند چه می گوید.
البته اغلب همان لحظه اول صاحب صدا را می شناسند و بعد پیغام را با دقت گوش می دهند كه رامبد جوان مردم را به ماندن در خانه برای كنترل شیوع كرونا و قطع زنجیره انتقال دعوت می كند.
او حالا بعد از گذشت حدود ۱۰ روز از تجربه این همكاری بعنوان گوینده آوای انتظار تلفن های همراه از فرهنگی می گوید كه عده ای شاید به پشتوانه آن، تمام سفارش ها را نادیده گرفته و در این روزهای كرونایی راهی سفر می شوند.
این بازیگر و كارگردان در گفت وگویی با ایسنا، ابتدا درباره همكاری خود برای این آوای انتظار می گوید: دو یا سه روز مانده به شروع سال نو، آقای سیدجمال هادیان، رئیس مركز روابط عمومی و اطلاعرسانی وزارت ارتباطات تماس گرفتند و ایدهای را مطرح نمودند در خصوص این كه به جای پیام های آوای انتظاری كه همیشه با صدای یك خانم می شنویم، پیام جدیدی را بخاطر انتشار كرونا ضبط نماییم تا علاوه بر انتقال همان پیام انتظار، سفارش به ماندن در خانه در دوران قرنطینه را هم بشنویم. گویا برای این ایده با خانم برومند مشورت شده بود و ایشان هم مرا پیشنهاد داده بودند كه من هم استقبال كردم و كار انجام شد.
او اضافه می كند: این اتفاق دقیقا در همان زمانی بود كه همه به فكر این بودیم چه كار نماییم و چطور پیام هایی برای در خانه ماندن بدهیم. فكر كردم ایده ی بسیار مفیدی است، چون به نظرم رسید اساسا همه به طرق مختلف با این جملات و این پیام كه در خانه بمانید رو به رو شده اند ولی این شكل از پیام در وهله اول برای شنونده تعجب برانگیز خواهد بود و فكر می كند این چه پیامی است؟ صدای كیست؟ پس چون برایش تازگی دارد آنرا تا آخر گوش می دهد كه همین امكان دارد سبب شده باشد حتی چند نفر كمتر به سفر بروند و در خانه بمانند.
این برنامه ساز ادامه می دهد: در این مدت بخصوص در فضای مجازی كه مردم راحت تر واكنش نشان می دهند، بازخوردهای خوبی گرفتم و به نظرم توانست اتفاق مثبتی باشد چون وقتی در كنار یك مجموعه پیام و سفارش از جانب خانواده، تلویزیون و دیگر رسانهها، ناگهان از تلفن چنین چیزی بشنویم بالاخره اندازه خودش اثرگذار خواهد بود.
جوان در عین حال از رفتار بخشی از جامعه كه بدون توجه به هشدارها عمل می كنند، اظهار تعجب می كند و می گوید: به نظرم تكلیف ما بسیار روشن است و دقیقا همان چیزی است كه در همه دنیا هم بر آن تاكید می شود، یعنی رعایت بهداشت و بیرون نرفتن های غیرضروری تا زنجیره مبتلا شدن به این ویروس را قیچی نماییم. بقیه كارها هم برعهده كادر درمانی و دولت می باشد. ولی وقتی پس از این همه توصیه، خبر سفر هشت میلیون نفر را می شنویم با خودت فكر میكنی انگار قرار نیست كسی گوش دهد! این هشت میلیون نفر، از جمعیت بعضی كشورها هم بیشتر است و این خیلی ترسناك است كه جمعیت به این بزرگی یعنی یك دهم مملكت ما چنین مساله ای برایشان بی اهمیت با حداقل كم اهمیت است.
او درباره این كه برخی معتقدند نباید چندان خرده گرفت به افرادی كه سفر رفته اند چون اولا آموزش های لازم در طول سال ها داده نشده و هم اینكه نوع برخورد مسؤلان در این واكنش ها بی تأثیر نبوده است، می گوید: اساسا آنچه پیش آمده محصول یك مجموعه است كه همه جزئیاتش به هم ارتباط دارد، یعنی هر چقدر بدنه حاكمیت ما مبحث را جدی بگیرد و هرچقدر سختگیری كند و اطلاعرسانی دقیق انجام دهد، مردم هم بیشتر جدی می گیرند و آنوقت شاید این هشت میلیون نفر كمتر می شد، اما واقعیت ماجرا این است كه ما در ایران عادت داریم اخبار بد را یك جوری تزیین نماییم و اثرش را كمرنگ نماییم. این یك مساله فرهنگی است كه همه ما با آن درگیر هستیم. حتی در خانواده ها وقتی یك اتفاق یا مشكلی پیش می آید، پدر یا مادر خانواده آن مشكل را خیلی ملایم تر از آن چیزی كه هست به فرزندان خانواده منتقل می كنند و متاسفانه این در موقعیت های بزرگ و خطیر جامعه هم وجود دارد چون كه كاملاً ریشه در فرهنگ ما دارد. اصلا اینطور تعریف میشود كه اگر خلاف این جریان و با شدت بیشتری نسبت به همین فرهنگ اظهارنظر كنی، از آن بعنوان تشویش اذهان عمومی اسم می برند و این واژه ای است كه یك عمر است آنرا می شنویم كه می گویند نباید جامعه و آرامش آنرا به هم ریخت، در صورتیكه اتفاقا در چنین مواردی باید خیلی محكم و جدی و واقعی با قضیه برخورد نماییم.
جوان با اشاره به اینكه «همه آنچه در همین مبحث كرونا می بینیم هم ناشی از قاطی شدن زیاد مسائل با فرهنگ های خانوادگی و سنتی است كه حتی ساختار اجتماعی و مدیریتی جامعه هم با آن درگیر شده است» در انتها تاكید دارد: مساله آموزش در برخورد مردم با بحران ها موضوعی بسیار مهم می باشد كه متاسفانه نتیجه ی نبود آن، این روزها دیده شده است. من یادم می آید زمان تولید برنامه خندوانه از ستاد مدیریت بحران كشور سفارش هایی عنوان شد كه آموزش لازم برای مردم در مواقع بحرانی تدارك دیده شود چون به هر حال در كشوری هستیم كه به لحاظ طبیعی در معرض حوادث زیادی است اما جالب است كه ما در چارچوب برنامه ای به اسم «قاچ» یكسری آموزش های در رابطه با مواقع زلزله، سیل و بیماری داشتیم و پیام هایی كه از مخاطب می گرفتیم این بود كه این ها چه فایده دارد و این برنامه های كسل كننده برای چیست. حتی الان هم كه در فضای مجازی با عنایت به شرایط قرنطینه برنامه «خونه بازی» راه انداختیم، هر جایی كه بخش آموزشی و سفارش برای این روزهای كرونایی داشتیم تعداد مخاطب به طرز قابل توجهی كاهش پیدا كرد و همه این ها در كنار شیوع كرونا یك مرتبه دیگر نشان داد كه باید مساله آموزش و اهمیت آن به شكل جدی مورد توجه قرار گیرد.




منبع:

1399/01/10
13:55:31
5.0 / 5
2383
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۳ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل