همه آنچه كه برای رجیستری گوشی باید بدانیم

همه آنچه كه برای رجیستری گوشی باید بدانیم تعمیر تلفن: بااینكه مهم ترین هدف رجیستری گوشیهای موبایل جلوگیری از قاچاق اعلام شده بود، اما با وجود گذشت دو سال از اجرایی شدن این طرح، هم چنان مشكلاتی برای برخی كاربران همراه به وجود آمده و هنوز هستند افرادی كه درباره چگونگی این مساله و تبعات احتمالی آن سوالاتی دارند.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، با اجرای طرح رجیستری (طرح احراز اصالت تجهیزات دارای سیم كارت) مقرر شد صرفا گوشیهایی كه از مبادی قانونی وارد كشور شده اند، در شبكه اپراتوری كشور فعال شوند. هم چنین طبق اعلام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، در امتداد اجرای آخرین مرحله این طرح از اردیبهشت سال قبل اعلام گردید كه تمامی گوشیهایی كه پیامك در خصوص غیرقانونی بودن گوشی دریافت نمایند، ۳۱ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبكه سرویس نخواهند گرفت.
بر این اساس با اجرای طرح رجیستری یكی از اقداماتی كه لازم است پیش از خرید تلفن همراه توسط شخص خریدار صورت گیرد، استعلام اصالت تلفن هم راه است. استعلام اصالت تلفن همراه به منظور بررسی قانونی بودن، نو یا دست دوم بودن، مشخصات فنی دستگاه، اطلاعات نشان تجاری، مدل، شركت گارانتی كننده و نظایر آن انجام می شود.
مشتریان می توانند پیش از خرید تلفن همراه، با پیامك كردن شناسه ۱۵ رقمی IMEI (كه روی جعبه تلفن همراه درج شده است) به شماره ۷۷۷۷، اصالت تلفن همراه را استعلام كنند. بطور كلی انجام پروسه استعلام اصالت بوسیله درگاه های ارتباطی سامانه همتا امكان پذیر است كه این درگاه ها عبارتند از سامانه پیامكی ۷۷۷۷، كد دستوری #۷۷۷۷*، اپلیكیشن همتا و وبسایت اینترنتی همتا به آدرس hamta.ntsw.ir.
استعلام اصالت گوشی های دو (چند) سیمكارته
تلفن های همراه دو یا چند سیمكارته، درصورتیكه از مبادی قانونی وارد شده باشند، در پاسخ استعلام یكی از شناسه ها، شناسه های بعدی نیز نمایش داده می شود؛ پس درصورتیكه در پاسخ استعلام اصالت تلفن همراه، تمامی شناسه های تلفن همراه نمایش داده شود، می توان از قانونی بودن تلفن همراه اطمینان حاصل كرد. همین طور اگر تلفن همراه دست دوم (كاركرده) باشد، چنانچه مالك تلفن همراه بوسیله پروسه افزودن دستگاه [در ادامه توضیح داده خواهد شد] شناسه های تلفن همراه را وارد كارتابل خود كرده باشد، در پاسخ استعلام یكی از شناسه ها، شناسه های بعدی نیز نمایش داده می شود.
فعال سازی تلفن همراه، فرآیندی است كه به سبب آن اتصال میان تلفن همراه و شبكه های اپراتوری برقرار می شود. پروسه فعالسازی از طرق مختلفی انجام می شود كه عبارتند از: اپلیكیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا و كد دستوری #۷۷۷۷*. درصورتیكه پروسه فعالسازی برای تلفن همراه انجام نشود، در ابتدا پیامك هشداری با متن [دستگاه زیر در صورت عدم فعالسازی از تاریخ **** سرویس نخواهد گرفت] برای مالك تلفن همراه ارسال می شود و تلفن همراه بعد از مدت زمان مشخصی قطع شده و دیگر قادر به سرویس گرفتن از شبكه های اپراتوری نخواهد بود. لازم به ذكر است، درصورتیكه تلفن همراه به سبب عدم فعالسازی قطع شود، این امكان وجود دارد كه با انجام پروسه فعالسازی، مجدداً وصل شود.
كد فعالسازی یك كد شش رقمی یك بار مصرف است. برای گوشیهای قانونی آكبند، شركت واردكننده موظف به تولید كد فعالسازی به ازای هردستگاه تلفن همراه بوده و لازم است كه این كد را با عبارت «كد فعالسازی» یا Activation Code به صورت «اسكرچ شده» روی كارت گارانتی درج كرده یا با برچسب برروی جعبه تلفن همراه الصاق كند؛ بدین سبب لازم است تمامی فروشندگان جهت جلوگیری از مشكلات بعدی حتما از وجود كد فعالسازی اطمینان حاصل كنند.
همین طور برای گوشیهای كاركرده و دست دوم نیز كد فعالسازی با درخواست فروشنده (پس از انجام پروسه انتقال مالكیت) از جانب سامانه همتا برای شخص خریدار پیامك خواهد شد و لازم است شخص خریدار بوسیله این كد پروسه انتقال مالكیت دستگاه را كامل كند. همین طور برای گوشیهای مسافری نیز بعد از پرداخت عوارض گمركی و ثبت درخواست در سامانه همتا، درصورت تائید صحت اطلاعات وارد شده، كد فعالسازی برای شماره همراه شخص (كه در سامانه همتا وارد كرده است) پیامك خواهد شد. دقت داشته باشید كه كد فعالسازی، یك كد یك بار مصرف است و بعد از یكبار فعالسازی، غیرقابل استفاده می شود.
فرآیندهای خرید گوشی نو از فروشگاه های داخلی:
۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه پیش از پرداخت هزینه بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا بوسیله پیامك ۷۷۷۷
۲- حصول اطمینان از وجود كارت گارانتی و كد فعالسازی غیر قابل رویت درج شده روی كارت گارانتی به همراه جعبه گوشی.
۳- بعد از حصول اطمینان از قانونی بودن و نو بودن گوشی و خرید، انجام عملیات فعالسازی بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا بوسیله سایت همتا.
فرآیندهای خرید گوشی دست دوم:
۱- استعلام اصالت شناسه گوشی تلفن همراه پیش از پرداخت هزینه بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا بوسیله پیامك ۷۷۷۷
۲- گردنگیر انجام عملیات انتقال مالكیت از فروشنده به خریدار بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* و فعال كردن گزینه انتقال مالكیت یا بوسیله ورود به سایت همتا hamta@ntsw.ir (توسط فروشنده).
۳- ارسال پیامك حاوی كد فعالسازی به شماره تلفن خریدار و انجام عملیات فعالسازی توسط خریدار.
تبصره: در صورتیكه برای گوشیهای قدیمی و یا گوشیهایی كه پیش از طرح فعال بوده اند مبادرت به انتقال مالكیت می كنید، می بایست در ابتدا شناسه دستگاه بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* یا سایت همتا، گزینه افزودن دستگاه، در كارتابل فروشنده یا انتقال دهنده ثبت و سپس عملیات انتقال مالكیت صورت گیرد.
فرآیندهای ثبت گوشی مسافری:
۱- بازگشت مسافر (با اطلاعات شماره پاسپورت، كد ملی و شماره تلفن مسافر) به سایت گمرك به آدرس http: //epl.irica.gov.ir/ImeiRegister و انتخاب دقیق مدل و برند دستگاه و ثبت دقیق اطلاعات مورد درخواست و شناسه گوشی تلفن همراه و سپس پرداخت حقوق و عوارض گمركی و دریافت شناسه پرداخت.
۲- بعد از پرداخت موفقیت آمیز و دریافت شناسه پرداخت، مراجعه به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و مبادرت به ورود اطلاعات مطابق با اطلاعات گمركی و ثبت درخواست.
۳- دریافت كد فعالسازی از سامانه همتا بوسیله پیامك (كد فعالسازی در كارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است).
۴- انجام عملیات فعالسازی برای شماره ای كه در گوشی استفاده خواهد شد بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا بوسیله سایت همتا.
فرآیندهای خرید گوشیهای دو سیمكارت كه یكی از اسلاتها فعال و دیگری غیر فعال است:
۱- حصول اطمینان فرد از قانونی بودن دستگاه بوسیله استعلام اصالت شناسه های گوشی تلفن همراه بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه استعلام اصالت) یا بوسیله پیامك ۷۷۷۷ یا سایت همتا.
۲- در صورتیكه در پاسخ استعلام یكی از شناسه ها قانونی (ثبت شده) و دیگری غیر قانونی (ثبت نشده) باشد، فرد می بایست بوسیله ورود به سایت همتا (با شماره تلفن مورد استفاده در اسلات قانونی) و انتخاب گزینه ب (مدیریت دستگاه) و گزینه افزودن دستگاه مبادرت به وارد كردن هر دو شناسه گوشی و ثبت آن كند یا بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه افزودن دستگاه) مبادرت به ثبت هر دو شناسه كند.
اسلات به شیارهایی روی مادربورد گفته می شود كه می توانیم در آن كارت های جانبی قرار دهیم. كارت ها باید به صورت درست و صحیح نصب شوند.
فرآیندهای ثبت گوشی تعمیری:
۱- مراجعه به سایت همتا با شماره ای كه در گوشی استفاده می شده است.
۲- انتخاب گزینه مدیریت دستگاه و حصول اطمینان از وجود شناسه قدیمی دستگاه در كارتابل فرد. در صورت عدم وجود شناسه قدیمی دستگاه با انتخاب گزینه افزودن دستگاه می بایست در ابتدا شناسه قدیمی در كارتابل ثبت گردد.
۳- انتخاب گزینه ثبت گوشی تعمیری و اظهار IMEI (شناسه) قبلی و IMEI جدید و مبادرت به ثبت گوشی تعمیری و جایگزین كردن شناسه جدید با شناسه قدیمی.
فرآیندهای ثبت گوشی پستی:
۱- مراجعه به سایت همتا، انتخاب گزینه ثبت اطلاعات مسافری و ورود اطلاعات و مستندات متقاضی و انتخاب گزینه گوشی پستی و ثبت درخواست.
۲- بعد از دریافت اطلاعات پستی فرد از گمرك توسط سامانه همتا، كد فعال سازی بوسیله پیامك به متقاضی ارسال می شود (كد فعالسازی در كارتابل فرد در سامانه همتا بخش ثبت اطلاعات مسافری نیز قابل مشاهده است).
۳- انجام عملیات فعالسازی بوسیله شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) یا بوسیله سایت همتا.
درصورتیكه فردی بخواهد تلفن همراه كاركرده خودرا به شخص دیگری بفروشد، لازم است با استفاده از پروسه انتقال مالكیت، مالكیت تلفن همراه را به شخص خریدار منتقل كند. پروسه انتقال مالكیت بوسیله درگاه های سامانه همتا انجام می شود. این درگاه ها عبارتند از: اپلیكیشن همتا، وبسایت اینترنتی همتا به آدرس hamta.ntsw.ir و كد دستوری #۷۷۷۷*.
در خرید و فروش تلفن همراه لازم است جهت جلوگیری از هرگونه ضرر و زیان احتمالی، حتما پروسه انتقال مالكیت صورت گیرد. اما درمواردی مثل قرض دادن، تعویض سیم كارت و موارد مشابه، شخص دارندة تلفن همراه میان انجام یا عدم انجام پروسه انتقال مالكیت مخیر است.
نحوه انتقال مالكیت بوسیله كد دستوری #۷۷۷۷*:
فروشنده باید با استفاده از یك تلفن همراه و با همان سیمكارتی كه قبل از این روی تلفن همراهی كه قصد فروشش را دارد، قرار گرفته است، كد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری كرده و در ادامه عدد مربوط به گزینه «انتقال مالكیت» یعنی عدد ۳ را ارسال نماید. در ادامه لازم است شناسه IMEI تلفن همراه را وارد كند. درصورتیكه شناسه IMEI گوشی را قبلاً بوسیله پروسه افزودن دستگاه [كه در ادامه توضیح داده خواهد شد] وارد كارتابل خود كرده باشد، در این مرحله شناسه قابل مشاهده می باشد و می توان آنرا انتخاب نمود.
در مرحله بعد لازم است شماره سیم كارت فردی كه قصد انتقال مالكیت به او وجود دارد، وارد شود. بعد از تائید اطلاعات وارد شده، پیغامی در خصوص ارسال كد فعالسازی به شماره سیم كارت خریدار نمایش داده می شود. درنهایت شخص خریدار باید با استفاده از كد فعالسازی دریافتی، تلفن همراه را برای شماره سیم كارت خود فعال كند.
تفاوت انتقال مالكیت بوسیله كد دستوری با انتقال مالكیت بوسیله اپلیكیشن و سایت
انتقال مالكیت بوسیله كد دستوری #۷۷۷۷* به صورت غیرمستقیم انجام می شود؛ به بیان دیگر درصورتیكه پروسه انتقال مالكیت از این طریق صورت گیرد، ابتدا كد فعالسازی برای شخص خریدار ارسال خواهد شد و در ادامه لازم است فرد خریدار تلفن همراه را برای شماره سیم كارت خود فعال كند. اما انتقال مالكیت بوسیله اپلیكیشن و وبسایت همتا به صورت مستقیم انجام می شود؛ یعنی با انجام پروسه انتقال مالكیت، شناسه تلفن همراه مستقیماً از كارتابل فرد فروشنده خارج شده و وارد كارتابل شخص خریدار می شود.
به عبارت دیگر شناسه از مالكیت سیم كارت فروشنده خارج شده و تحت مالكیت سیم كارت شخص خریدار قرار می گیرد؛ پس در انجام پروسه انتقال مالكیت بوسیله اپلیكیشن و وبسایت همتا لازم است نهایت دقت در وارد كردن شماره سیم كارت شخص خریدار صورت گیرد.
صاحبان گوشیهایی كه در دوره رویت سابقه ای از فعالیت آنها در شبكه وجود داشته است، بایستی شناسه تلفن همراه خودرا به كارتابل متعلق به سیم كارت خود وارد كنند. به عبارت دیگر این افراد بایستی تلفن های همراه تحت مالیكت سیم كارت خودرا به سامانه همتا اظهار كنند؛ در غیر این صورت امكان انجام هیچگونه فرآیندی شامل انتقال مالكیت، ثبت شناسه گوشی تعمیراتی و امثال آن برای این دسته از افراد وجود نخواهد داشت.
این پروسه بوسیله بخش «افزودن دستگاه» فراهم گشته است. صاحبان این گوشیها می توانند بوسیله كد دستوری #۷۷۷۷* یا وبسایت اینترنتی همتا نسبت به افزودن دستگاه اقدام نمایند. تنها درصورتیكه در دوره رویت، سابقه ای از فعالیت یك تلفن همراه با یك شماره سیم كارت وجود داشته باشد، امكان اضافه كردن شناسه آن تلفن همراه به كارتابل متعلق به همان سیم كارت وجود دارد. درغیراین صورت امكان اضافه كردن شناسه تلفن همراه به كارتابل متعلق به آن سیم كارت وجود نخواهد داشت.
نحوه افزودن دستگاه بوسیله كد دستوری #۷۷۷۷*:
ابتدا شخص باید با استفاده از یك تلفن همراه [و با همان سیمكارتی كه قبلاً روی تلفن همراهی كه قصد افزودن دستگاه آنرا دارد، بوده است]، كد دستوری #۷۷۷۷* را شماره گیری كرده و در ادامه عدد مربوط به گزینه «افزودن دستگاه» یعنی عدد ۴ را ارسال نماید. در مرحله بعد بایستی شناسه ۱۵ رقمی تلفن همراه را بدون هرگونه علامات اضافی وارد كند.
درصورتیكه تلفن همراه تك سیمكارته باشد، بعد از ارسال شناسه، با وارد كردن عدد ۱ شناسه را تائید می كند. درصورتیكه تلفن همراه دارای دو یا چند سیم كارت باشد، بعد از واردكردن و ارسال شناسه اسلات اول، باید شناسه اسلات دوم را وارد و ارسال نماید و در نهایت بعد از ارسال همه شناسه ها با وارد كردن عدد ۱، شناسه های وارد شده را تائید كند.
در صورتیكه گوشی خودرا پیش از تاریخ های اعلام شده روشن نكرده اید، طبق قوانین، قطع سرویس خواهید شد. در صورتیكه مدعی روشن بودن گوشی پیش از تاریخ های اعلامی برای برندهای مشمول طرح هستید، جهت پیگیری سوژه را به مركز تماس طرح با شماره ۰۹۶۳۶۶ یا به آدرس ایمیل hamta@ntsw.ir اعلام كنید.
در صورتیكه پس از تاریخ های اعلام شده از مغازه یا فروشگاه داخل ایران، گوشی خریداری و از سامانه همتا پیامك در خصوص غیر قانونی بودن گوشی و قطع سرویس دریافت كرده اید یا قطع سرویس شده اید، گوشی شما غیر قانونی تلقی شده و باید گوشی را عودت دهید و در صورت بروز هرگونه مشكل با فروشنده، با سازمان پشتیبانی از مصرف كنندگان و تولیدكنندگان (۱۲۴) و بازرسی و تعزیرات حكومتی (۱۳۵) تماس بگیرید.
در صورتیكه پس از تاریخ های اعلام شده، گوشی مشمول طرح رجیستری از خارج از كشور خریداری نموده اید ۳۰ روز مهلت دارید در سایت http: //epl.irica.gov.ir/ImeiRegister مبادرت به ورود اطلاعات كرده و حقوق و عوارض گمركی را پرداخت كنید، سپس در سایت سامانه همتا در بخش مسافری ثبت كرده و كد فعالسازی دریافت كنید و با كد فعالسازی دریافتی بوسیله سایت همتا یا شماره گیری #۷۷۷۷* (گزینه فعالسازی) مبادرت به فعالسازی گوشی كنید.
در صورت وصل نشدن گوشی پس از دو تا سه روز با مركز تماس طرح ۰۹۶۳۶۶ یا به آدرس ایمیل hamta@ntsw.ir اعلام كنید. در صورتیكه گوشی مستعمل خودرا بنا بهر دلیلی در فروشگاه های خارج و داخل كشور تعمیر یا تعویض كرده اید كه منجر به تغییر IMEI (شناسه) گوشی شده است و پیامك از سامانه همتا در خصوص قطع سرویس دریافت كرده اید یا قطع سرویس شده اید، باید وارد سایت همتا به آدرس hamta.ntsw.ir شوید و در بخش گوشی تعمیری با اظهار IMEI گوشی قبلی و IMEI گوشی جدید مبادرت به ثبت گوشی تعمیری كنید.
لازم به ذكر است كه تمامی گوشیهایی كه پیامك در خصوص غیر قانونی بودن گوشی دریافت كرده اند ۳۰ روز مهلت استفاده داشته و بعد از آن از شبكه سرویس نخواهند گرفت.




منبع:

1398/09/29
19:05:42
5.0 / 5
4341
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
X
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۷ بعلاوه ۴

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل