نخستین کامپیوتر کوانتومی مقاوم در مقابل خطا امسال عرضه می شود

نخستین کامپیوتر کوانتومی مقاوم در مقابل خطا امسال عرضه می شود به گزارش تعمیر تلفن، استارت آپ «کوئرا» که درحال ساخت نخستین کامپیوتر کوانتومی تجاری مقاوم در مقابل خطاست، اعلام نموده که این کامپیوتر در آخر سال جاری میلادی آماده عرضه خواهد بود.

به گزارش تعمیر تلفن به نقل از ایسنا، نخستین کامپیوتر کوانتومی تجاری مقاوم در مقابل خطا که مجهز به کیوبیت های منطقی است، احتمالاً قبل از پایان سال جاری میلادی کار خواهدنمود.
به نقل از اسپیس، کیوبیت های منطقی، بیت های کوانتومی فیزیکی یا کیوبیت هایی هستند که بوسیله درهم تنیدگی کوانتومی به هم متصل می شوند. آنها با ذخیره کردن داده های مشابه در محلهای متفاوت، میزان خطا را در کامپیوتر های کوانتومی کم می کنند. این امر موجب ایجاد تنوع در نقاط شکست هنگام اجرای محاسبات می شود.
نمایندگان استارت آپ «کوئرا»(QuEra) در ماساچوست که این کامپیوتر کوانتومی را می سازد، در اطلاعیه ای اعلام نمودند دستگاه جدید دارای ۲۵۶ کیوبیت فیزیکی و ۱۰ کیوبیت منطقی است و در اواخر سال ۲۰۲۴ عرضه می شود.
این بیانیه بدنبال پژوهش جدیدی منتشر گردید که در ششم دسامبر ۲۰۲۳ در مجله «نیچر»(Nature) به چاپ رسید و در آن، پژوهشگران «دانشگاه هاروارد»، استارت آپ کوئرا و چندین مؤسسه دیگر، یک کامپیوتر کوانتومی کارآمد را معرفی کردند. کامپیوتر کوانتومی معرفی شده حاوی ۴۸ کیوبیت منطقی بود که بیشترین تعداد کیوبیت های منطقی آزمایش شده تا به امروز است.
«هری ژو»(Harry Zhou) فیزیکدان استارت آپ کوئرا و دانشگاه هاروارد اظهار داشت: این نخستین دستگاه با قابلیت تصحیح خطای کوانتومی است. بااینکه این کامپیوتر به تنهایی قدرت کافی را برای سودمند بودن ندارد اما پلتفرمی را فراهم می آورد که برنامه نویسان نرم افزار به کمک آن می توانند آزمایش کردن رمز را برای کامپیوتر های کوانتومی آینده شروع کنند.
عکس بزرگنمایی شده از سلول شیشه ای مورد استفاده در آزمایش دانشگاه هاروارد که اتم ها در آن به دام افتاده اند و برای اجرای الگوریتم های منطقی پیچیده تنظیم می شوند