ویروسی که فقط حشرات نر را می کشد

ویروسی که فقط حشرات نر را می کشد تعمیر تلفن: خراسان رضوی گروهی از دانشمندان دانشگاه مینامی کیوشو در استان میازاکی ژاپن بطور تصادفی ویروسی را کشف کردند که فقط حشرات نر را هدف قرار می دهد، کشفی که می تواند روزی به کنترل جمعیت ناقلان بیماری مانند پشه ها کمک نماید.

به نقل از یاهو، کشف ویروسی که بعدها ویروس قاتل جنس نر یا SLMKV نام گرفت، همه بطور تصادفی بعد از آن رخ داد که میساتو ترائو، تکنسین تحقیقاتی در دانشگاه، کرم سبز رنگی را پیدا کرد که به نام کرم طوقه بر تنباکو شناخته می شود و درحال خوردن گل حنا در گلخانه محوطه دانشگاه بود.
میساتو تصمیم گرفت بجای دفع صحیح مهاجم، کرم صدپا را نزد فیزیولوژیست حشرات دانشگاه، یوشینوری شینتانی که فکر می کرد این کرم تغذیه کننده خوبی برای سایر حشرات است، بفرستد.
کشفی خیره کننده
یوشینوری چند روز بعد بعد از قرار دادن حشره در کنار سایر حشره ها باردیگر کرم صدپا را بررسی کرد. در کمال تعجب، ۵۰ پروانه وجود داشت که همه آنها ماده بودند.
یوشینوری که در مورد یافته ها کنجکاو بود، تصمیم گرفت پروانه های ماده را از گلخانه با پروانه های نر که در خانه خود پیدا کرده بود پرورش دهد. بعد از گذراندن این فرایند، وی متوجه شد که تنها سه نر در نسل ۱۳ پروانه ها متولد شده اند.
با این اطلاعات جدید، یوشینوری و همکارش دایسوکه کاگیاما، محقق سازمان ملی تحقیقات کشاورزی و غذا در ژاپن، معتقد بودند که یک قاتل نر را در بین حشرات خود کشف کرده اند.
بعد از آزمایشی برای تعیین علت این پدیده، گروه بعد از آنالیز ژنتیکی که نشانه های مشخصی از یک ویروس را نشان داد، به این نتیجه رسیدند که با یک ویروس سروکار دارند.
آنان همین طور اهتمام کردند اثر قاتل نر را با آنتی بیوتیک ها از بین ببرند که نتیجه مثبتی به همراه نداشت برای اینکه درمان فقط در مقابل باکتری ها موثر است.
طبق گزارش نیویورک تایمز، تنها دو نوع ویروس قاتل نر ثبت شده است و SKLMV ممکنست بطور جداگانه تکامل یافته باشد.
قاتل نر
دانشمندان ژاپنی خاطرنشان کردند که ویروس ارثی مادری که آنان پیدا کردند از خانواده پارتیتیویریده است، اما دانشمندان در این تحقیق تاکید نمودند، این حقیقت که آیا ویروس های قاتل نر محدود به پارتیتیویریده هستند یا می توانند در گونه های دیگر یافت شوند، ناشناخته است.
آنان همین طور دریافتند که SLMKV بعد از آلوده شدن، تعدادی از مگس های توتون و تنباکو، عفونی و قابل انتقال است. نتایج نشان داد که نسل بعدی جنس ماده بیشتری تولید کرد، در صورتیکه نسل های متعاقب آن فاقد جنس نر بودند.
دانشمندان بر این باور هستند که اثر ویروس به علت قرار گرفتن محیط با آب وهوای عالی برای کرم صد پا و نه خیلی سرد برای کرم های طوقه بر تنباکو و نه خیلی گرم برای SLMKV، باردیگر منتشر گردید.
قاتل ماده
این کشف آخری می تواند به کنترل جمعیت آفات کشاورزی که کرم های تنباکو به آنها مربوط می شوند، کمک نماید.
این کشف همین طور می تواند به پیشبرد کوشش برای یافتن قاتل ماده کمک نماید که شاید در کنترل جمعیت ناقلان بیماری مانند پشه ها مفید باشد.
یوشینوری، دایسوکه، میساتو و سایر پژوهشگران یافته های خودرا در تحقیقی در مجموعه مقالات آکادمی ملی علوم (The Proceedings of the National Academies of Sciences) منتشر نمودند.

منبع:

1402/08/19