گزارش تعمیر تلفن به نقل از مهر؛

زمزمه گران شدن اینترنت و چراغ سبز جهرمی، تعرفه دیتا در خارج

زمزمه گران شدن اینترنت و چراغ سبز جهرمی، تعرفه دیتا در خارج به گزارش تعمیر تلفن به دنبال درخواست اپراتورهای اینترنت برای افزایش قیمت اینترنت، وزیر ارتباطات در قبال بالابردن كیفیت سرویس تلویحاً با افزایش قیمت موافقت نمود. این درحالی است كه اینترنت در ایران ارزان نیست.


به گزارش تعمیر تلفن به نقل از مهر، آخرین تغییر قیمت اینترنت كه به دنبال تغییر مدل تعرفه گذاری از «اینترنت حجمی» به «اینترنت نامحدود برپایه مصرف منصفانه» صورت گرفت به آبان ماه سال ۹۶ بازمی گردد. در آن زمان كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه ۲۶۶ خود مبحث تغییر نرخ اینترنت را مصوب كرد تا عرضه كنندگان خدمات دسترسی به اینترنت پرسرعت ثابت از راه فناوری های سیمی (اعم از سیم مسی ADSL) جداول تعرفه ای خویش را مبتنی بر سرعت و به صورت غیرحجمی (Connection based) تنظیم كرده و مردم سرویس باكیفیت تر و نامحدود دریافت نمایند. اما این مصوبه به علت آنكه مبحث «مصرف منصفانه» را جایگزین «اینترنت نامحدود» كرد و بیشترین مانور را روی ترافیك داخلی داشت، با اهداف اولیه فاصله گرفت و مورد رضایت اغلب كاربران واقع نشد. چون كه كاربران مقدار مصرف منصفانه را همان حجم بسته اینترنت تلقی كرده و معتقد هستند كه این مدل تعرفه گذاری با وجود افزایش قیمت نهایی، بازهم آنها را در مصرف اینترنت با اعمال محدودیت مواجه می كند. این در حالی است كارشناسان مصوبه ۲۶۶ رگولاتوری را قدم رو به جلویی برای غیر حجمی شدن واقعی اینترنت عنوان كردند.
جدول آخرین نرخ های اینترنت ثابت


با این وجود و با وجود انتقاداتی كه وجود داشت مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در سال ۹۷ بدون تغییر باقی ماند و شركتهای اینترنتی سرویس اینترنت را متناسب با این نرخ گذاری، به كاربران ارائه كردند. از اواخر سال ۹۷ هم رگولاتوری تصریح كرد كه قیمت اینترنت در سال ۹۸ هم بدون تغییر باقی خواهد ماند. اما الان و با گذشت ۳ ماه از سال ۹۸، اپراتورهای عرضه كننده خدمات اینترنت ثابت در كشور، با ارسال نامه ای به وزیر ارتباطات، خواهان افزایش ۵۰ درصدی نرخ اینترنت شدند. اپراتورهای عرضه دهنده خدمات اینترنت با انتشار نامه های جداگانه ای به وزیر ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، موج درخواست برای افزایش قیمت اینترنت به راه انداخته و خواهان بازبینی و تجدیدنظر در قیمت این خدمات شده اند. این اپراتورها معتقدند كه برای پیشگیری از ورشكستگی و زیان بیشتر به شركت های فعال در حوزه اینترنت ثابت، باید تعرفه سرویس اینترنت حداقل ۵۰ درصد افزایش پیدا كند. در همین حال با وجودی كه اپراتورهای موبایل برای جبران كاهش درآمدهای ناشی از مكالمه و پیامك، نرخ های دیتا را در بازار رقابت به پایین ترین رقم تعرفه ای رسانده اند، اپراتورهای ADSL معتقدند كه افزایش تعرفه در بخش اینترنت ثابت باید همراه با افزایش تعرفه در بخش دیتای تلفن همراه باشد؛ چونكه در غیر این صورت افزایش تعرفه تنها در بخش ثابت، نتیجه ای جز شكست باردیگر شركت های اینترنتی نخواهد داشت. اپراتورهای اینترنتی راه نجات این صنعت و عرضه سرویس با كیفیت به كاربران را مستلزم افزایش نرخ اینترنت می دانند. این درخواست درحالی عنوان شده است كه حسین فلاح جوشقانی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام نموده كه «تعرفه خدمات اینترنت موضوعی كارشناسی است و شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت باید علل و مستندات خویش را برای افزایش تعرفه خدمات به رگولاتوری ارائه نمایند. در صورت عرضه علل و مستندات محكم و كارشناسی شده، این مورد در سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بررسی شده و اساسا در تصمیم گیری كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، مؤثر خواهد بود.» اینترنت قرار نبود گران شود تلاش اپراتورهای اینترنت ADSL برای افزایش قیمت این سرویس از اردیبهشت ماه شروع شده است و این شركتها حدود دو ماه قبل به بهانه رساندن قیمت به سقف تعرفه مصوب، قیمتهای خویش را تغییر دادند؛ برای مثال مشتركی كه تا پیش از اردیبهشت ماه امسال اینترنت با سرعت ۴ مگابیت را با حجم ۸۰ گیگابایت مصرف منصفانه، ماهانه ۴۳ هزار تومان دریافت می كرد، برای این حجم در اردیبهشت ماه ۵۵ هزار تومان هزینه پرداخت كرد. آن زمان اما رگولاتوری این تغییر قیمت را گرانفروشی ندانست و اعلام نمود كه این اقدام در بازه قیمتی كف و سقف اتفاق افتاده است. وحید مختاری، مدیركل نظارت بر خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با خبرنگار مهر، در اینباره گفته بود كه «در بررسی های صورت گرفته هیچ گزارشی در خصوص گران فروشی شركت های اینترنتی دریافت نكردیم. باید توجه داشت كه برخی تعرفه هایی كه از جانب سرویس دهنده ها اعلام می شود، كف مصوبات و برخی سقف مصوبات است و اپراتورها مجاز هستند در این بازه قیمتی بین كف و سقف، نرخ سرویس خویش را تعیین كنند. اپراتورها عمدتاً كف تعرفه را در فضای رقابتی رعایت می كنند و هیچ یك از آنها هنوز به اعمال سقف تعرفه نرسیده اند. امكان دارد از دید كاربران نرخ بسته ها گران شده باشد، اما از نظر رگولاتوری گران فروشی اتفاق نیافتاده و اپراتورها در بازه زمانی مشخص بر اساس مصوبه كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، قیمت ها را تعیین كرده اند.» این در شرایطی است كه حسین فلاح جوشقانی معاون وزیر ارتباطات در فروردین ماه امسال در گفتگویی اعلام نمود كه «تمام تلاش مان را می نماییم قیمت اینترنت بالا نرود و هدف ما این است كه هزینه های اپراتورها را كاهش دهیم. وقتی هزینه ها كاهش پیدا كند، می توان مانع از افزایش قیمت عرضه خدمات آنها شد. هرچند لاجرم یك سری هزینه های اپراتورها بالا رفته و در سال جدید هم بالاتر خواهد رفت.» وی تصریح كرد: «امسال حسب قانون برنامه بودجه سال ۱۳۹۸ اپراتورهای هم باید حقوق كاركنان خودشان را بالا برند. یك اپراتور اینترنت ثابت كه حدود ۴۰ درصد سرمایه هایش نیروی انسانی است، اگر ۲۰ درصد افزایش حقوق كاركنان داشته باشد، به صورت اتوماتیك ۸ درصد هزینه هایش افزایش پیدا خواهد نمود. یقیناً این اپراتور انتظار دارد كه این افزایش هزینه به شكلی به واسطه افزایش قیمت و یا حداقل كاهش هزینه ها جبران شود. در همین راستا و برای پاسخ به انتظار اپراتورها برای كاهش هزینه ها، طی یك سال و نیم گذشته در حوزه هایی كه در اختیارات وزارت ارتباطات بود مانند حوزه پهنای باند اینترنت، شركت زیرساخت بعنوان عرضه دهنده اینترنت به اپراتورها در دو مرحله قیمت های خویش را كم كرد.» به قول رئیس رگولاتوری، «این كاهش قیمت بخشی از هزینه های اپراتورهای اینترنت را جبران كرد. البته امكان دارد به صورت كامل جبران نشده باشد چون افزایش هزینه ها پارسال بسیار زیاد بود. بااین حال امیدواریم با مدیریت هزینه ها و با فرایندهایی كه در اختیار وزارت ارتباطات است، ازجمله كاهش قیمت اینترنتی كه به اپراتورها عرضه می شود یا حداقل افزایش ندادن آن، بتوانیم مانع از افزایش قیمت اینترنت امسال شویم.» وزارت ارتباطات: اینترنت در ایران ارزان تر از میانگین جهانی كاربران اینترنت در ایران همیشه از قیمت سرویس اینترنت گلایه دارند و هزینه ای كه بابت این سرویس می پردازند را نسبت به كیفیتی كه دریافت می كنند، متناسب نمی دانند. این در شرایطی است كه معاون وزیر ارتباطات اعتقاد دارد كه «در مقیاس های جهانی ایران ارزان ترین قیمت اینترنت را دارد. به بیان دیگر قیمت اینترنت ایران، ارزان تر از میانگین جهانی هم در حوزه اینترنت ثابت و هم در حوزه اینترنت موبایل است؛ اما یك واقعیتی وجود دارد و آن اینكه مردم بر مبنای درآمد و وضعیت اقتصادی خودشان معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران گران است، در مقابل اپراتورها با عنایت به هزینه های بالای سرمایه گذاری و نگهداری شبكه، معتقدند كه قیمت اینترنت در ایران ارزان است.» حسین فلاح جوشقانی افزود: «بر این اساس یك عدم توازنی میان خواسته های كاربران اینترنت و عرضه دهندگان خدمات اینترنت وجود دارد و در این شرایط ما بعنوان وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی موظف هستیم كه یك نوع توازن برقرار نماییم. از نقطه نظر بررسی های اقتصادی، قیمت اینترنت در ایران با عنایت به فضای رقابتی حاكم میان اپراتورها، بالا نیست. چونكه مثلاً در حوزه موبایل اپراتورها می توانند هر گیگابیت بر ثانیه را حسب مصوبات تا ۴۰ هزار تومان به فروش برسانند. این در شرایطی است كه در جهت فضای رقابتی میانگین قیمت هر گیگابیت بر ثانیه ۳.۵ تا ۴ هزار تومان است. در حوزه اینترنت ثابت كه قیمت به مراتب پایین تر هم است.» اینترنت در سایر كشورها چقدر هزینه دارد بررسی خبرنگار مهر از آن حكایت می كند كه در كشورهای مختلف جهان، شارژ اینترنت فاكتوری از هزینه و درآمد كاربران آن كشورها است و به شكلی میان آن توازنی برقرار است. بنابراین قیمت اینترنت باآنكه در كشورهای توسعه یافته نسبت به كشور ما بالاتر به نظر می آید، اما سهم اینترنت نسبت به درآمد افراد در این كشورها، رقم قابل توجهی نیست و البته كیفیت این سرویس به مراتب بالاتر از سرویسی است كه در ایران عرضه می شود. بررسی ها نشان داده است كه اینترنت ثابت در كشورهایی مانند تركیه، هند و چین تقریباً از ایران ارزان تر است و سهم كمتری را از درآمد افراد را در بر می گیرد. این در شرایطی است كه قیمت اینترنت در كشورهایی مانند آلمان و فرانسه و سنگاپور، گران تر از ایران است. اما اینترنتی كه این كشورها به كاربران خود عرضه می دهند از نظر سرعت و كیفیت و هم دانلود نامحدود، قابل مقایسه با این سرویس در ایران نیست. در این میان اینترنت در كشوری مانند امارات بسیار گران است. البته این گرانی با درآمد یك كاربر ایرانی همخوانی ندارد و این در شرایطی است كه اینترنت به همراه سایر خدمات مصرفی مانند آب، برق و گاز تنها ۶ درصد درآمد یك كاربر اماراتی را به خود اختصاص می دهد. برای مثال هزینه ۶۰ مگابیت سرعت اینترنت نامحدود كابل یا ADSL در سراسر جهان، در كشوری مانند هند ۱۲.۰۳ دلار است كه اگر این رقم را با دلار ۱۳ هزار تومانی محاسبه نماییم، حدود ۱۵۶ هزار تومان می شود. این سرویس در كره جنوبی ۲۱.۶۵ دلار یعنی حدود ۲۸۶ هزار تومان، در آلمان ۳۵.۱۲ دلار یعنی حدود ۴۵۵ هزار تومان، در سنگاپور ۳۲.۷۲ دلار یعنی حدود ۴۱۶ هزار تومان، در فرانسه ۳۱.۲۷ دلار یعنی حدود ۴۰۳ هزار تومان، در چین ۱۳.۳۵ دلار یعنی حدود ۱۶۹ هزار تومان، در امارات متحده عربی ۹۸.۱۹ دلار یعنی حدود یك میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و در تركیه ۱۵.۵۸ دلار یعنی حدود ۱۹۵ هزار تومان محاسبه می شود. این در شرایطی است كه كاربر ایرانی حداقل باید حدود ۲۴۰ هزار تومان برای ۶۰ مگابیت بر ثانیه سرعت اینترنت بپردازد كه البته تفاوت این سرویس با سرویسی كه سایر كشورها می دهند در نوع كیفیت و سرعت واقعی دسترسی و مصرف نامحدود است كه در كنار میزان درآمد كاربر، جای اعتراضی نمی گذارد. اما در ایران در صورتیكه قیمت اینترنت مطابق خواسته شركت های اینترنتی ۵۰ درصد افزایش یابد، نرخ این سرویس با كشورهایی مانند آلمان و فرانسه برابری می كند كه كاربرانشان هم خدماتی به مراتب بالاتر از كیفیت خدمات در ایران دریافت می كنند و هم اینترنت سهم كمی از درآمدشان را دربرمی گیرد.
شرط جهرمی برای افزایش قیمت اینترنت با تمام این تفاسیر، افزایش قیمت خدمات اینترنت در حالی با عنایت به افزایش نرخ ارز و سایر خدمات در كشور ما می تواند توجیه منطقی داشته باشد كه اپراتورها سرویس با كیفیت به كاربران عرضه كنند. هدفی كه در مصوبه ۲۶۶ كمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات، با حذف محدودیت حجم اینترنت، مدنظر بود. اما شواهد نشان داده است كه این تغییر مدل عرضه سرویس، مشكل كاربران را رفع نكرد و كاربران همچنان از وضعیت سرویس دهی اینترنت و كیفیت خدمات، گلایه دارند. این گلایه در نظرسنجی ماه اخیر وزارت ارتباطات، در گزارش ماهانه رگولاتوری و هم نظرات كاربران در زیر پست های وزیر و معاونانش در شبكه های اجتماعی مشهود است. با این وجود به نظر می آید وزیر ارتباطات تلویحاً با افزایش قیمت موافق است؛ اما شرط آنرا افزایش كیفیت سرویس، به روز رسانی سرویس ADSL و حركت به سمت VDSL در كنار استفاده از تولید داخل می داند. نهایت سرعتی كه تكنولوژی ADSL می تواند در اختیار مردم قرار دهد ۱۶ مگابیت بر ثانیه است اما سرعت دانلود روی اینترنت VDSL نزدیك به ۵ برابر سرعت دانلود ADSL است و به مرز ۶۰ مگابیت بر ثانیه می رسد. ازاین رو محمدجواد آذری جهرمی در پیام توئیتری اعلام نمود: «شركت های عرضه كننده خدمات اینترنت ADSL، در درخواستی مفصل، نوشته اند با افزایش بالای هزینه هایشان و كاهش تعداد مشتركینشان -كه به سمت اینترنت موبایل رفته اند- با كاهش درآمد جدی هم مواجهند. آنها درخواست كرده اند تعرفه آنها ۵۰ درصد افزایش یابد.» وزیر ارتباطات با تاكید بر اینكه سرویس ADSL رو به انقراض است خطاب به شركت های اینترنتی اظهار داشت: «سرمایه گذاری كنید، تكنولوژی را به روز كنید، تولیدات داخلی استفاده كنید، كیفیت خوب عرضه كنید، برای مردم هم پرداخت هزینه سرویس خوب قابل توجیه است. منتظر برنامه هایشان هستیم. پرداخت عدم مدیریت صحیح هزینه ها از جیب مردم، قابل قبول نیست.» گفته می شود روز چهارشنبه هفته جاری شركت های عرضه دهنده خدمات اینترنت ثابت (FCP) در جلسه ای با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی مقرر است مستندات و علل خویش را برای افزایش قیمت اینترنت عرضه كنند تا تصمیم گیری نهایی در افزایش نرخ اینترنت صورت گیرد.

1398/04/11
13:37:21
5.0 / 5
4192
تگهای خبر: اپراتور , ارتباطات , اطلاعات , اینترنت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۶ بعلاوه ۳

تعمیر تلفن

fixtel.ir - حقوق مادی و معنوی سایت تعمیر تلفن محفوظ است

تعمیر تلفن

تعمیر تلفن، تعمیر موبایل